In het kielzog van de 208 vernieuwt Peugeot dus nu ook de 2008. De compacte SUV die eind 2019 beschikbaar zal zijn, krijgt heel andere verhoudingen dan zijn voorganger: hij is 14 centimeter langer, maar 2 centimeter lager. Met een lengte van 4,3 meter is hij slechts 15 centimeter korter dan de 3008. De wielbasis groeit met 6 centimeter, waardor zowel de binnenruimte als het koffervolume toeneemt. De bagageruimte krijgt er 10 liter bij en telt nu 434 liter.
CMP
De nieuwe 2008 bouwt op het CMP-platform, de modulaire architectuur waarop ook de 208 bouwt. En ook de Opel Corsa en de DS 3 Crossback. Deze technische basis is zo ontworpen dat er ook elektrisch aangedreven varianten op gebouwd kunnen worden. Naast klassieke versies op benzine en diesel komt de compacte SUV ook met een elektrische aandrijving. De 1,2 liter-benzine is een driecilinder, 100, 130 of 155 pk sterk en gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of aan een automatische achtbak. De 100 pk sterke 1,5 liter-diesel komt enkel met een manuele bak.
100% elektrisch
De elektrische e-2008, maakt gebruik van een 136 pk en 260 Nm sterke krachtbron. Die wordt bijgestaan door een batterijpakket van 50 kWh, die goed zou zijn voor een autonomie van 320 kilometer (berekend volgend de WLTP-cyclus). Dat is iets minder dan de wat lichtere en compactere e-208. Volgens Peugeot duurt het opladen via een klassiek stopcontact zo'n 16 uur. Via een wallbox zakt de volledige oplaadtijd naar 5 à 8 uur, afhankelijk van het beschikbare vermogen. Het vraagt slechts 30 minuten om 80% van de batterij te recupereren, toch via een terminal van 100 kWh (gelijkstroom).
Specifiek
Hoewel de elektrische versie een integraal deel van het portfolio vormt, onderscheidt de e-2008 zich wel van de thermisch aangedreven versies. Kleine designdetails die de groene missie in de verf zetten, maar vverder lijken ze op elkaar zoals twee druppels water.
i-Cockpit natuurlijk
Binnenin doet de compacte SUV het met de nieuwste versie van de Peugeot i-cockpit, voorzien van het kleine stuur en de digitale display van de 508. De 2008 voegt echter een driedimensionale effect toe aan die digitale weergave. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, net zoals het inductieladen voor smartphones. De Europese 2008 wordt gebouwd in het Spaanse Vigo, de productie van de overige versies situeert zich in China. Prijzen zijn nog niet bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!