Zonder zijn afstamming te verloochenen, evolueert de Peugeot 208 toch gevoelig in vergelijking met zijn voorganger 207. Zo volgt hij de jongste stijlcanons van de Franse constructeur, al zijn hier en daar nog knipogen naar vorige generaties compacte Peugeots te vinden. De ergonomie is volledig herwerkt.
De nieuweling is opvallend licht, met een instapversie die niet meer weegt dan 975 kilo. Gemiddeld is de 208 zo'n 110 kilo afgeslankt in vergelijking met de 207. Dat zou volgens de constructeur de dynamiek moeten verbeteren. Hij is ook 7 centimeter korter en 1 centimeter lager dan zijn voorganger. Toch is de binnenruimte stevig gegroeid (liefst 5 centimeter meer beenruimte achterin) terwijl ook de koffer iets ruimer is geworden (+ 15 liter).
Het interieur maakt een forse stijlbreuk met wat we van de Fransen gewoon zijn. de meest opvallende elementen zijn het kleinere stuurwiel (met een diameter van 345 in plaats van 380 millimeter), het nieuwe instrumentenbord, de head-up display en het grote aanraakscherm dat niet langer in de middenconsole is opgenomen. Verder biedt Peugeot een 3G-internetverbinding aan in combinatie met de radio en de navigatie.
De CO2-uitstoot is opvallend laag, onder meer dankzij het stop-startsysteem op vier van de vijf motoren. De e-HDi-diesels blijven allemaal onder de 99 g/km, waarbij de zuinigste versie zich tevreden stelt met 3,4 l/100 km (CO2-uitstoot van 87 g/km). Op benzinevlak is er keuze tussen een 1.0-driecilinder en een 1.2-vierpitter. De 1.0 stoot 99 g/km uit.
Verder valt de 208 op door het feit dat hij voor 25 procent is opgebouwd uit gerecycleerde of natuurlijke materialen, onder meer ter hoogte van de achterbumper en de ventilator. Het publiek maakt kennis met de drie- en vijfdeursversie van de 208 tijdens het salon van Genève in maart 2012. Zijn marktintroductie volgt zo goed als onmiddellijk daarna.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!