In de lente van 2011 zal Peugeot de 3008 Hybrid4 aanbieden. Deze cross-over koppelt een 2.0 HDi met roetfilter en 163 pk aan een elektrische motor van 27 kW. Het geheel levert 200 pk en is de eerste in serie geproduceerde hybride Diesel. Het maximumkoppel bedraagt 500 Nm, waarbij 200 Nm afkomstig is van de elektrische motor. Die drijft de achterwielen aan, zodat de Hybrid4 meteen een vierwielaandrijver is. Een gerobotiseerde zesbak is standaard.
De hybride aandrijving komt natuurlijk het verbruik en de uitstoot ten goede. De auto is in staat puur elektrisch te rijden en is voorzien van een stop-startsysteem, waardoor het gemiddelde verbruik slechts 3,8 l/100 km zou bedragen, ofwel een CO2-uitstoot van 99 g/km. Een energierecuperatiesysteem vangt de kinetische energie op tijdens het vertragen of remmen en zorgt ervoor dat de batterijen worden opgeladen. De elektronica beheert automatisch de werking van beide motoren en de aangedreven wielen, zelfs al kan de bestuurder zelf nog kiezen voor een ZEV-stand (elektrisch), een Sport-modus of 4WD (vierwielaandrijving).
Esthetisch gezien onderscheidt de Hybrid4 zich van de andere 3008-modellen. Het is bijvoorbeeld de eerste 3008 die het nieuwe merklogo krijgt opgeplakt. Ook de voorlichten werden hertekend, achteraan werd een spoiler toegevoegd en de hybride variant heeft ook recht op meer chroom en zeventienduimvelgen. Tot slot werd ook het instrumentengeheel aangepast aan de hybride technologie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!