De concept 3008 Prologue liet op het salon van Parijs al zien waar peugeot naartoe zou gaan. Vandaag onthullen de Fransen de definitieve versie. De compacte cross-over (4.365 millimeter lang) staat op het platform van de 308 berline en zal voor Peugeot de eerste hybride worden. Bij zijn lancering is hij weliswaar enkel verkrijgbaar met klassieke motoren, maar vanaf 2011 komt er ook een hybride versie met een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Dit systeem krijgt de naam HYbrid4, omdat de hybride versie een vierwielaandrijver is (elektrisch op de achterwielen, klassiek op de voorwielen). In afwachting van deze hoogtechnologische snufjes pakt Peugeot al uit met enkele interessante opties, zoals een head-updisplay.
De Peugeot 3008 is dus een mengeling van een break, een eenvolumer en een SUV en wordt daarom een cross-over genoemd. Ook voor het interieur is een trendy naam gekozen, want dat wordt gekwalificeerd als "Multiflex", wat betekent dat de rugleuning van de achterbank neerklapbaar is en dat de vloer van de koffer in drie standen verstelbaar is. De kofferklep bestaat uit twee delen. Het grootste zwaait naar boven, maar onderaan is nog een wegklapbare rand om te voorkomen dat zaken uit de bagagruimte vallen wanneer je de klep opent. In totaal is 512 liter aan stouwruimte beschikbaar, een volume dat groeit tot 1.604 liter met de achterbank plat. Om het interieur nog luchtiger te maken, staat ook een panoramisch dak van 1,6 vierkante meter op de optielijst.
Aanvankelijk wordt de 3008 aangeboden met zes aandrijfgehelen, met benzines van 120 tot 150 pk (de 1.6 VTi en THP die samen met BMW zijn ontwikkeld) en diesels van 110 tot 163 pk (1.6 HDi en 2.0 HDi). De 1.6 THP (turbobenzine) van 150 pk zal vanaf de overstap naar de Euro 5-norm 156 pk leveren. Door de stroomlijn in de gaten te houden (Cx van 0,296), het gewicht te beperken en banden met een lage rolweerstand te monteren op de minder krachtige versies zou de verbruiksbalans positief moeten zijn. Zo zou de zuinigste variant, de 1.6 HDi, gemiddeld 4,9 l/100 km verbruiken (CO2-uitstoot van 130 g/km).
Deze cross-over is voor Peugeot ook de gelegenheid om nieuwe technische hulpmiddelen voor te stellen. Zo houdt het Dynamic Rolling Control op de twee krachtigste versies (1.6 THP en de nieuwe 2.0 HDi met 163 pk) rolneigingen van de achteras moeten reduceren. Daarnaast is er het Grip Control, dat door een aangepaste tractiecontrole in combinatie met sneeuwbanden (M+S) een minimum aan terreincapaciteiten zou moeten geven aan deze voorwielaandrijver. De bestuurder kan het elektronische gedeelte van dit systeem met een draaiknop aanpassen aan de omstandigheden volgens vijf programma's: standaard, sneeuw, off-road (modder, terrein, vochtig gras), zandgrond en ESP off. Verder is naargelang de versie een head-updisplay standaard of een optie, net zoals een afstandsradar, een automatische elektrische handrem en een afdaalhulp. De 3008 beleeft zijn publieksdebuut in maart, op het salon van Genève.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!