Nadat Peugeot tussen 1995 en 2003 al erg (te?) vroeg experimenteerde met een elektrische 106, komt nu een opvolger in de vorm van de iOn, die in Frankfurt wordt voorgesteld. De naam iOn werd in 1994 al eens gebruikt voor een concept-car van een compacte elektrische eenvolumer die vooral bestemd was voor de stad. De huidige iOn is een stadsauto met nuluitstoot die rechtstreeks is afgeleid van de Mitsubishi i-Miev. PSA heeft namelijk een samenwerkingsakkoord gesloten met het Japanse merk. De 3,48 meter lange vijfdeursberline biedt plaats aan vier personen.
Met zijn elektrische motor van 47 kW (67 pk) en 180 Nm accelereert de iOn vlotjes, maar de topsnelheid is begrensd op 130 km/h en ook het rijbereik bedraagt slechts 130 kilometer. De lithium-ionbatterij laadt in zes uren op aan een klassiek stopcontact van 220 V, maar een snellaadsysteem zorgt ervoor dat de accu voor 80 procent opgeladen is in een half uur. De auto bevat ook een datacommunicatiesysteem dat de kilometer- en accustand weergeeft. De Peugeot iOn komt eind 2010 op de markt, later gevolgd door een Citroën-afgeleide.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!