De 911 GT3 R is geen raceversie van de nieuwe 911, want als basis dient nog gewoon de 'oude' 997, en in het bijzonder de erg explosieve GT3 RS 4.0. Net zoals die straatauto heeft ook de racer een 4.0-zescilinderboxer achterin liggen die 500 pk levert. In vergelijking met de vorige GT3 R heeft hij 20 pk gewonnen, een winst die onder meer te danken is aan werk aan het inlaattraject.
De belangrijkste nieuwigheid aan deze evolutie is de komst van de schakelhendels aan het stuur om de sequentiële zesbak te bedienen, die bovendien is aangepast aan de sterkere motor. De elektronica houdt nog steeds de stand van het gaspedaal in de gaten, zodat overtoeren of een versnelling overslaan zo goed als onmogelijk wordt. Een meer soepele antirolstang op de vooras moet onderstuur indijken.
De marktintroductie van de GT3 R 2012 is gepland voor november. Hij kost 304.500 euro, exclusief belastingen. Bovendien moet je nog een transportwagen hebben om hem over de openbare weg te vervoeren, want hij is niet gehomologeerd voor straatgebruik. Eigenaars van een oudere 911 GT3 R kunnen voor 43.100 euro een kit kopen die hun auto technisch op het peil van modeljaar 2012 brengt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!