Tijdens de Rennsport Reunion op het circuit van Laguna Seca stelt Porsche de 935 voor, een ode aan de gelijknamige competitieversie uit de jaren zeventig. Die kennen we vooral als de speciaal voor de Le Mans-etmaalrace geprepareerde Moby Dick. Die combineerde een drukgevoede 3,2 liter-boxermotor met een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk. In 1978 eindigden ze als achtste tijdens de legendarische 24-uursrace.
GT2 RS als basis
Het koetswerk van de Porsche 935 hult zich in met koolstofvezel versterkt kunststof en draagt een met 30 centimeter verlengde achterpartij, waarop een gigantische vleugel prijkt. De wagen groeit ook in de breedte, want de gezwollen wielkasten maken hem 18 centimeter breder dan de GT2 RS waarop hij zich baseert. Ook de cockpit wordt flink onder handen genomen. Het zowat volledig gestripte, met een rolkooi en een brandbusinstallatie gezegende interieur neemt een heleboel elementen over van de nieuwe 911 GT3 R. Zoals het uit koolstofvezel opgetrokken racestuurtje en de digitale competitiedisplay. Standaard komt de Porsche 935 met een enkele stoel voor de bestuurder, het bijkomende racekuipje voor de passagier is een optie.
Aan het aandrijfgeheel wordt nauwelijks geraakt. De door twee turbo's met een variabele geomterie onder druk gehouden 3,8 liter-boxemotor ontwikkelt een piekvermogen van 700 pk voor een maximumkoppel van 750 pk en drijft de achterwielen aan via de gerobotiseerde PDK-zevenbak met dubbele koppeling. De Porsche 935 zet 1.380 kilogram op de weegschaal, bijna 100 kg minder dan de GT2 RS.
77 exemplaren
De 935 is een cadeautje van de Duitsers aan zichzelf, ter gelegenheid van hun zeventigste verjaardag. Het is geen conceptcar, want Porsche plant een oplage van 77 exemplaren, die elke 701.948 moeten kosten en leverbaar zullen zijn vanaf juni 2019. De Martini-kleurenstelling is overigens optioneel, standaard komt deze 935 in het agaatgrijs. Let wel op: deze voor het Clubsport-circuit bestemde racewagen heeft geen homologatie voor de openbare weg en blijft dus veroordeeld tot afgesloten omlopen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!