Geen voorzichtige evolutie voor de Boxster, want de nieuwe generatie is op technisch vlak behoorlijk wat veranderd. Het chassis is volledig nieuw, met een wielbasis die liefst 6 centimeter is gegroeid en sporen die vooraan 4 en achteraan 1 centimeter breder werden. Aanpassingen die de stabiliteit ten goede moeten komen, zodat de Boxster zich gemakkelijker op de gripgrens laat rijden. Ook het uiterlijk verandert sterk. Hoewel de kleine tweezitszroadster nog steeds als Boxster herkenbaar is, werd hij duidelijk stoerder, met hoekiger koplampen, scherper getekende zijdelingse luchthappers en een spoiler op de koffer die in de achterlichtblokken doorloopt. Het interieur krijgt een vereenvoudigde afgeleide van het dashboard dat we kennen van in de rest van het Porsche-gamma, met een grote rij schakelaars op de middentunnel.
Centraal achterin liggen nog steeds enkel zescilinderboxers. De instapmotor is voortaan afgeleid van de motor uit de Boxster S (met directe injectie en variabele kleppentiming) en heeft een inhoud van 2,7 liter, tegenover 2,9 liter voor zijn voorganger. Toch is hij 10 pk sterker dan zijn voorganger, met 265 pk (195 kW). De Boxster S behoudt zijn 3.4, die echter 5 pk won en nu 315 pk (232 kW) levert. De manuele zevenbak van de nieuwe 911 laat de Boxster aan zich voorbij gaan, hij houdt het bij een zesbak. De optionele gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling PDK heeft wel zeven trappen. De Boxster sprint naar 100 km/h in 5,7 seconden, de S doet dat in 5 seconden rond (met PDK-versnellingsbak). Het normverbruik is tot 15 procent gedaald, met een gemiddelde van 8,2 l/100 km (CO2-uitstoot van 192 g/km) voor de Boxster en 8,8 l/100 km (206 g/km) voor S. Met PDK-overbrenging daalt het verbruik tot respectievelijk 7,7 l/100 km (180 g/km) en 8,0 l/100 km (188 g/km). Als optie is een mechanisch sperdifferentieel verkrijgbaar.
De stoffen kap gaat volledig elektrisch open. De afdekkap is verdwenen, wat de openingsprocedure nog zou moeten versnellen, maar Porsche communiceert nog geen cijfers. De nieuwe Boxster zou in april van dit jaar op de markt moeten komen voor een basisprijs van 50.336 euro. De goedkoopste Boxster S kost 61.347 euro. Voor de Belgische markt is weer een tot 211 pk geknepen afgeleide van de basisversie ontwikkeld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!