De Cayenne Turbo S werd op het salon van Peking onthuld. De krachtigste SUV die Porsche ooit bouwde, levert liefst 550 pk bij 6.000 o/m, wat 50 pk meer is dan een standaard Cayenne Turbo en 20 pk meer dan de 911 GT2. Dat extreme geweld komt van een geoptimaliseerde versie van de 4.8 twinturbo-V8 van de Cayenne Turbo. Die verbeteringen zijn niet alleen het vermogen maar ook het koppel ten goede gekomen, dat met 50 Nm is vooruitgegaan tot 750 Nm tussen 2.250 en 4.500 o/m. Daarmee kan de kolos naar 100 km/h spurten in een onvoorstelbare 4,8 seconden en kan hij over de Duitse Autobahn razen aan 280 km/h. Het normverbruik is identiek aan dat van de "gewone" Turbo, namelijk 14,9 l/100 km (of 358 g/km aan CO2).
Uiteraard krijgt deze über-Cayenne alle mogelijke rijhulpsystemen mee die Porsche in huis heeft, zoals de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, de actieve ophanging PASM en de dynamische chassiscontrole PDCC. De helaas nog steeds optionele keramische remschijven met een diameter van 410 millimeter vooraan en 370 millimeter achteraan lijken ons geen overbodige luxe om de bijna 2,5 ton zware krachtpatser adequaat tot stilstand te kunnen blijven brengen. Om voldoende ruimte te kunnen bieden aan die pizzagrote schijven, staat de Turbo S standaard op eenentwintigduimvelgen. Verder is hij uiterlijk te herkennen aan zijn vier uitlaatpijpen en zijn luchtinlaten in koetswerkkleur. Vanaf augustus van dit jaar staat de Cayenne Turbo S bij de dealers in de showroom.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!