Met de nieuwe Range Rover Sport is de vernieuwing van de luxueuze tak van Land Rover rond. Hoewel de Sport er duidelijk van verschilt, plukt dit model de vruchten van de ontwikkelingen voor zijn grote broer, waarvan hij de aluminium structuur overneemt. Daardoor weegt de nieuwe generatie 420 kilo minder dan zijn voorganger. Wat de afmetingen betreft, is hij met zijn 4,85 meter 62 millimeter langer dan zijn voorganger. Hij is ook 149 millimeter korter en 55 millimeter lager dan de Range Rover, maar blijft wel 50 centimeter langer dan de Evoque.
In Europa zal de Range Rover Sport worden aangeboden met het bekende motorenpalet: de 5.0-V8 met drukvoeding en 510 pk op benzine en aan dieselzijde de 3.0 TDV6 met 258 pk (ook beschikbaar met 211 pk) en de 3.0-SDV6 met 292 pk. Allemaal zijn ze gekoppeld aan een achttrapsautomaat en een stop-startfunctie. Later zal de Sport ook verkrijgbaar worden met de 4.4 SDV8, met 339 pk, en in 2014 volgt een hybridediesel. Vervolgens zou hij ook een viercilinder van de Evoque kunnen krijgen. Hoewel hij sowieso uitgerust is met vierwielaandrijving, kunnen klanten ook kiezen voor een 4x4-systeem met korte versnellingen en differentieelblokkering.
Dankzij de langere wielbasis ten opzichte van de vorige generatie zal de SUV tot zeven inzittenden kunnen verwelkomen: in de optielijst vind je twee extra, elektrisch neerklapbare stoelen, die van de Range Sport een 5+2-zitter maken. Met behulp van het 8 duim grote aanraakscherm kun je smartphoneapplicaties besturen of supersnel Wi-Fi activeren, waarmee de inzittenden op het internet kunnen surfen. De Range Rover Sport komt in de vroege herfst van 2013 op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!