De nieuwe Renault Clio krijgt een hybride variant in 2020. Die zal E-Tech heten en aangedreven worden door een 1,6 liter-benzinemotor van Nissan, die de hulp krijgt van twee elektromotoren. Het door Renault Engineering ontwikkelde en gepatenteerde systeem wordt gevoed door een batterij van 1,2 kWh, die opgeladen wordt tijdens het vertragen.
Geen stekker
Zoals de batterijcapaciteit reeds aangeeft, gaat het niet op een plug-inhybride. Het elektrische rijbereik van de Clio E-Tech is dan ook beperkt tot een kilometer of 5. De hybridisatie dient dan ook vooral het stadsverkeer, waar 80% van de tijd elektrisch gereden zou kunnen worden dankzij de snelle recuperatie van kinetische energie. Schakelen doe je via een CVT. Het vermogen is nog niet bekend, maar we gokken op minstens 130 pk.
De andere motoren
De hybride E-Tech vervoegt het motorenpalet in 2020. Bij de lancering zal de Clio beschikbaar zijn met de 1.0 SCe, een driepitter die 73 pk en 95 Nm sterk is. Renault biedt ook een drukgevoede versie van deze krachtbron aan: de 100 pk en 160 Nm krachtige 1.0 TCe. Het benzineaanbod wordt aangevuld met de TCe 130, die aangedreven wordt een 1,3 liter-viercilinder van 130 pk en 240 Nm. En die Renault paart aan de gerobotiseerde EDC-bak met zeven versnellingen en dubbele koppeling. Dieselrijders kiezen tussen de Blue dCi, verkrijgbaar met 85 of 115 pk. De Clio haalt vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtests.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!