De Mégane Grandtour is volgens Renault de laagste (1.449 millimeter) break in zijn categorie én die met de breedste sporen, waardoor hij a priori beter aan de weg kleeft. Verder is de Mégane Grandtour flink gegroeid. Zo is hij voornamelijk langer geworden dan zijn voorganger (+67 millimeter, ofwel 4.626 millimeter). De kofferinhoud onder het bagagescherm groeide tot 580 liter. Maar ook de achterste inzittenden plukken de vruchten van de grotere buitenafmetingen, dankzij meer knieruimte en een grotere helling van de rugleuning, voor meer comfort.
Easy Break
De koffer is buitengewoon makkelijk moduleerbaar. Zo kan het laadvlak hoger geplaatst worden, waarbij een vlakke laadvloer gecrëerd wordt wanneer de achterbank wordt neergeklapt (via een systeem met hendels, Easy Break genaamd). Onder het laadvlak ontstaat dan een opbergruimte van 50 liter. Een geïntegreerd compartimenteringsysteem zorgt ervoor dat de koffer opgedeeld kan worden, waardoor voorwerpen niet rondslingeren in de koffer. Met neergeklapte passagierstoel ontstaat een laadlengte van 2,77 meter, volgens de constructeur een record in zijn categorie.
Ook als GT
De breakversie bestaat, naar het voorbeeld van de berline, ook als GT-variant. Die onderscheidt zich door een sportievere voorbumper en een radiatorrooster met honingraatstructuur. De 18-duimvelgen die specifiek door Renault Sport ontwikkeld werden en het GT-logo meekrijgen, zijn beschikbaar als optie. Achteraan merken we een verchroomde uitlaat op en een grote diffusor. Binnenin vinden we de typische Renault Sport-interieursfeer met omhullende stoelen met geïntegreerde hoofdsteun, blauwe stiksels en het Renault Sport-logo.
4Control
De nieuwe Mégane Grandtour is als GT ook de eerste break van het C-segment die kan profiteren van vierwielsturing. Dit 4Control-systeem werd door de ingenieurs van Renault Sport specifiek afgesteld voor de breakversie. Onder de motorkap vinden we dezelfde aandrijfgehelen als voor de gewone Mégane, waaronder een hybride geheel dat bestaat uit een dCi 110 in combinatie met een elektromotor, dat beschikbaar wordt in 2017.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!