Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Renault Mégane R26.R

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-07-2008

De nieuwe sportieve Renault Mégane, die R26.R werd gedoopt, doet slechts 8 minuten en 17 seconden over een rondje Nürburgring. Deze beperkte reeks pakt dan ook uit met een lager gewicht en specifieke afstellingen.

De R26.R, die gebaseerd is op de Mégane F1 Team en onthuld werd op het salon van Londen, is bijzonder geschikt voor een uitstapje op circuit. Deze sportieve Renault beschikt over bijzondere kenmerken, zoals een motorkap van gevernist koolstof, speciale achttienduimvelgen, een nieuwe spoiler en specifieke stripings. De Mégane R26.R wordt aangeboden met zeven koetswerkkleuren, waarvan er drie nieuw zijn (maangrijs, parelmoerwit en dynamoblauw). Binnenin zijn geen achterste plaatsen te bespeuren. Het stuur en de versnellingspookmof zijn van omgekeerd leder. De koolstof Sabelt-kuipstoelen zijn voorzien van een zespuntsharnas. Deze Mégane R26.R neemt de motor, de versnellingsbak en het sperdifferentieel van de Mégane F1 Team over, maar is lichter en heeft specifieke wieltreinen.

Ten opzichte van de F1 Team kon 123 kilo gewicht bespaard worden, met name door de achterste plaatsen te verwijderen en dankzij de motorkap van koolstof, de achterste zijruiten en achterruit van donker polycarbonaat, de kuipstoelen met een schelp van koolstof en een frame van aluminium, het harnas, de uitlaat van titanium (optie) en een lichter koetswerk. Verder werden ook de airbags achterwege gelaten (behalve die van de bestuurder), evenals de airco, de koplampsproeiers en het grootste deel van de geluiddemping. De Mégane R26.R, die zowel op de weg als op het circuit kan rijden, kan als optie worden uitgerust met een op vier plaatsen bevestigde veiligheidskooi. Bovendien heeft hij recht op een genummerd plaatje op de middenconsole.

Onder de motorkap vinden we de tweeliter-turbomotor van de Mégane F1 Team, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak met ingekorte versnellingspook, om sneller te kunnen schakelen. Deze motor ontwikkelt een vermogen van 230 pk (169 kW) en een koppel van 310 Nm, waarvan negentig procent beschikbaar is tussen 2.000 en 6.000 o/m. De Mégane R26.R trekt op van 0 tot 100 km/h in 6 seconden rond, terwijl zijn gemengde normverbruik 8,5 l/100 km bedraagt en zijn CO2-uitstoot 199 g/km. Op 23 juni jongstleden rondde de Renault de Nordschleife in 8 minuten en 17 seconden, een tijd die in zeefdruk op de achterste zijruiten staat.

Net als de F1 Team is de R26.R uitgerust met een sperdifferentieel met een vergrendelingspercentage van 33 procent (dat zit natuurlijk vooraan, aangezien het om een voorwieltrekker gaat). De architectuur van de voortrein met losse fusee bleef behouden, maar alle onderdelen die deel uitmaken van de ophanging, zijn specifiek. Zo ging de flexibiliteit van de voorste veren van 13,4 mm/100 kg naar 14 mm/100 kg en die van de achterste van 15,1 mm/100 kg naar 16,2 mm/100 kg. Ook de schokdemping werd aangepast, terwijl een van de verbindingen tussen de onderste draagarm en het voorste hulponderstel stugger werd gemaakt. De velgen zijn standaard geschoeid met Michelin Pilot Sport 2-banden in de maat 235/40 R18, maar als optie kunnen die worden vervangen door Toyo Proxes R888-rubbers in de maat 225/40 R18. Het remsysteem doet vooraan een beroep op klauwen met vier Brembo-zuigers, met geventileerde schijven van 312 millimeter.

De Mégane R26.R, die wordt gebouwd in de Renault-Alpine-fabriek in Dieppe (in Frankrijk), is een tot 450 exemplaren beperkte reeks: 126 daarvan zijn bestemd voor de Franse thuismarkt, maar jammer genoeg is er geen enkele voor België.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten