Met zijn 280 pk (bij 6.000 o/m) neemt de nieuwe Renault Mégane R.S. plaats tussen de 270 pk sterke Peugeot 308 GTi en de Seat Leon Cupra met zijn 300 pk. Hij is 28 pk sterker dan zijn voorganger. De teams van Renault Sport hebben hem een nieuwe 1.8 Turbo met directe injectie van Alpine gegeven en die een beetje opgevoerd. Zo kan hij onder de motorkap van de Mégane R.S. rekenen op een koppel van 390 Nm van 2.400 tot 5.000 o/m. Hij wordt gecombineerd met een manuele versnellingsbak, of als optie voor het eerst met een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling. Beide hebben zes versnellingen.
Onderstel
De nieuwe Mégane R.S. is breder dan een standaard Mégane dankzij zijn gespierde schouders: + 60 millimeter vooraan en + 45 millimeter achteraan in vergelijking met de Mégane GT. Hij is bovendien uitgerust met de vierwielsturing 4Control van diezelfde Mégane GT. Om de trekkracht te verbeteren hebben de ingenieurs 4 hydraulische aanslagpunten geplaatst op de schokdempers. De bestuurder kan de werkingslogica van zijn auto aanpassen volgens de 4 programma’s van het MultiSense: Eco, Normal, Sport en Race. De sportberline is er nog steeds met 2 versies van het onderstel: Sport of Cup. Die laatste is de meest radicale van de twee. Verder kan de klant kiezen tussen 18- of 19-duimvelgen.
Look
De Renault Mégane R.S. heeft uiteraard recht op een uitgesproken sportief design. Hij is vooraan herkenbaar aan het Renault Sport-lichtdesign met een dambordpatroon zoals op een finishvlag. Verdere verwijzingen naar de autosport zijn te vinden in een dwarslat in de voorbumper die doet denken aan de frontsplitter van een F1-wagen. Op de rest van het koetswerk ontdekken we de nieuwe lakkleur Orange Tonic, de ventilatieroosters achter de voorwielen, een echte achterdiffuser en een centrale uitlaatpijp.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!