Renault lanceerde vorig jaar de nieuwe Espace en dit jaar de Talisman en de Mégane. Het blijft zijn gamma vernieuwen. Deze keer is de Scénic aan de beurt, een bestseller waarvan al meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht werden in zijn twintigjarige bestaan.
Meer personalisatie
Momenteel is er nog niet veel informatie bekend over de nieuwe Scénic. De strategie van Renault is om enkele beelden te onthullen, maar alle andere gegevens geheim te houden tot bij de presentatie van het nieuwe model op het salon van Genève. Renault zegt er nog niets over, maar we verwachten uitgebreide mogelijkheden om te personaliseren. Dat blijkt onder meer uit de tweekleurige koetswerklak die al bekend is van de Captur.
R-SPACE als inspiratiebron
Het doel van deze vierde Scénic-generatie is om de compacte monovolume opnieuw te interpreteren. Jérémie Sommer, exterieurdesigner van het model, legt uit dat het team op zoek ging naar praktische én ludieke aspecten zoals verborgen opbergruimtes in de vloer, een aanpak die al bij de eerdere modellen toegepast werd.
Deze nieuwe Scénic is trouwens in grote mate geïnspireerd op de R-SPACE uit 2011. “We waren er ons al snel van bewust dat de grote wielen van de concept car R-SPACE een onmisbaar element waren voor het algemene evenwicht van het silhouet en voor de harmonieuze proporties. Na overleg met de ingenieurs, werd het principe van de grote wielen vastgelegd binnen het project”, verduidelijkt Jérémie Sommer.
Bekende techniek
Omdat hij de technische basis van de Mégane, Espace en Talisman overneemt, krijgt de Scénic normaliter ook bekende technologie. We denken in het bijzonder aan de motoren met een beperkte cilinderinhoud zoals de 1.6 TCe met 150 pk (de versie met 205 pk lijkt iets te optimistisch voor een wagen met gezinsroeping), de 1.5 dCi (110 pk) en de 1.6 dCi (130 pk en wellicht ook 165 pk).
Het is nog afwachten of Renault ook in de Scénic de vierwielsturing 4Control aanbiedt. Wait and see. Qua moduleerbaarheid verwachten we enkele grote veranderingen. De drie individuele, verwijderbare achterzetels zouden plaats ruimen voor een neerklapbare achterbank, die zeker groter is maar ook gemakkelijker te bedienen valt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!