Skoda neemt de Volkswagen Up over om er de Citigo van de maken. De driedeurs stadsauto is overduidelijk een remake van de Up. Het platform is identiek, met een wielbasis van 2,42 meter. Het ontwerp van de bumpers maakt dat hij 2 centimeter langer is, want de Citigo meet 3,56 meter, tegenover 3,54 meter voor de VW. In de breedte wint hij 1 centimeter (1,65 meter). De hoogte van 1,48 meter is identiek aan die van de Duitser. Naast het andere radiatorrooster verschilt de Tsjech ook door zijn rechthoekige achterste zijruiten, daar waar de Up onderaan een uitgesneden hoekje heeft.
Onder de motorkap verandert niets. De Citigo neemt de eenliter-benzinemotor over in zijn twee vermogensversies: 60 pk (44 kW) en 75 pk (55 kW). De Green Tec-versies zetten een CO2-uitstoot neer van 97 en 99 g/km, wat een normverbruik van 4,2 en 4,3 l/100 km oplevert. Ook zonder deze besparende technologie blijft de Skoda redelijk, met normverbruikscijfers van respectievelijk 4,5 en 4,7 l/100 km (105 en 108 g/km). Net zoals VW lanceert Skoda later ook een CNG-versie. In de zomer van 2012 wordt een gerobotiseerde vijfversnellingsbak met enkele koppeling aan het gamma toegevoegd.
Het multimedia-aanraakscherm PID heet in het Tsjechisch Move&Fun. Ook de Citigo biedt als optie een achteruitrijcamera en het botspreventiesysteem City Safety Drive aan, dat bij snelheden onder 30 km/h de auto zelfstandig tot stilstand kan brengen. Al snel volgt een vijfdeursafgeleide. Die versie hoopt Skoda het meest te verkopen. De Tsjechische constructeur zal een afwijkende marketingcampagne voeren waarin vooral de nadruk wordt gelegd op de praktische voordelen en het compacte formaat, eerder dan een communicatie rond hippe stadstaferelen en high-tech.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!