Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Skoda Scala: ambitieus

Verwachte lancering : 01-02-2019

Geschreven door Klaas Janssens op 06-12-2018

De Skoda is meer dan de vervanger van de Rapid Spaceback. Met dit model belooft de Tsjechische VW-dochter meer design, meer veiligheid en meer technologie.

Scala betekent ladder in het Latijn. Geen toeval, want deze Skoda wil hogerop. De Tsjechische VW-dochter zet in op design, op technologie en op veiligheid, zonder aan de kernwaarden te raken. Want zoals elke moderne Skoda wil ook de Scala value-for-money combineren met veel binnenruimte en slimme interieuroplossingen. De opvolger van de Rapid Spaceback bouwt op de MQB A0-architectuur van de Volkswagen-groep waarop Audi de A1 Sportback, Seat de Ibiza en Volkswagen de Polo zet.

Dat levert een wielbasis van 2,65 meter op een totale lengte van 4,36 meter op, wat zich vertaalt in veel bewegingsruimte op de achterbank en in een koffervolume van 467 liter. Of zelfs 1.410 liter, als je de achterbank wegklapt. Optioneel opent en sluit de achterklep zich volautomatisch. De Skoda Scala pronkt niet alleen met veel binnenruimte, maar ook met een opgewaardeerd interieur dat een puike vormgeving en mooie materialen combineert met een heleboel comforttoepassingen.

Virtual Cockpit

Wie kiest voor de Virtual Cockpit kijkt op een digitale tellerpartij van 10,25 inch, terwijl de centraal bovenop het dashboard gemonteerde multimediamodule een aanraakscherm van 9,20 inch draagt. De nieuwe stemherkenning zou naast woorden ook zinnen herkennen én dialecten kunnen ontcijferen. Toch als je voor de duurste, meest gecompliceerde infotainmentoplossing gaat. Uiteraard beschikt de Scala over geconnecteerde technologie, online navigatie en dat soort dingen. Nieuw is de mogelijkheid om jouw wagen te openen en te sluiten via een app op je smartphone. Die applicatie toont ook waar je de auto geparkeerd hebt, hoe ver je nog kan rijden met de aanwezige brandstof en hoe hoog je gemiddelde snelheid lag.

Het slanke, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 gezegende koetswerk oogt sowieso dynamisch, zeker als je voor de optionele 18-duimsvelgen zou opteren. Toch houdt Skoda nog een zogeheten Emotion Package achter de hand, dat led-lichten combineert met een panoramisch dak. Je kan ook opteren voor een langere achterruit, waarbij de Skoda-naam op het glas gekerfd wordt.

5 motoren

De voorwielaangedreven Skoda Scala krijgt 5 motoropties en tankt naast benzine en diesel ook CNG. De 95 pk sterke 1.0 TSI komt met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de overige motorisaties komen met een manuele zesbak. Tenzij je voor de optionele DSG-7 gaat, een gerobotiseerde robotbak met dubbele koppeling. De benzinemotoren komen standaard met een partikelfilter.

  • SKODA Scala 1.0 TSI: 1.0T-L3, 95 pk/175 Nm
  • SKODA Scala 1.0 TSI: 1.0T-L3, 115 pk/200 Nm
  • SKODA Scala 1.5 TSI: 1.5T-L4, 150 pk/250 Nm 
  • SKODA Scala 1.6 TDI: 1.6D-L4, 115 pk/250 Nm
  • SKODA Scala 1.0 G-TEC: 1.0CNG-L3, 90 pk/145 Nm

Wachten op stekkerhybride

De 1.5 TSI komt standaard met COD-technologie, waarbij actieve cilinderdesactivatie het benzineverbruik helpt temperen. Vooralsnog is er geen sprake van een plug-inhybride variant of van een sportieve RS-afgeleide, maar de Vision RS Concept bewijst dat Skoda wel plannen heeft in die richting. De Tsjechen melden ook dat de Scala beschikbaar is met SCC, kort voor Sport Chassis Control. Dan hebben ze het over adaptieve dempers met de modi Comfort en Sport. 

De Skoda Scala staat als première op het Autosalon van Brussel 2019, de Belgische commercialisatie volgt een maand later. De 1.0 G-TEC op CNG vervoegt het gamma enkele maanden later.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten