Smart koos voor het salon van Frankfurt 2015 (17 tot 27 september) om ons te laten kennismaken met de Fortwo Cabrio. Puristen zullen misschien mopperen dat hij eerder een veredeld schuifdak heeft dan een echte cabriokap, maar Smart koos wel voor een soepel vouwdak dat in 3 stapen opent. In de eerste positie schuift het zeil tot aan de achterste stijl naar achteren. Daarna kan de beweging worden voortgezet waarbij de hele soepele structuur wordt opgeplooid. En om nog meer van de buitenlucht te genieten, kan je dan nog ook de dakspijlen verwijderen en ze in de koffer opbergen.
12 seconden
De dakspijlen kunnen dan wel niet tijdens het rijden worden verwijderd, maar de andere schuifbewegingen kunnen elektrisch bediend worden. Dit systeem biedt het voordeel dat het bij alle snelheden werkt, dus ook op de snelweg. Het duurt nauwelijks 12 seconden vooraleer het dak volledig is opengeschoven. Smart maakt daarnaast ook het openen en sluiten via de afstandsbediening mogelijk. Het soepele dak, in jeansblauw, rood of zwart is 20 millimeter dik en heeft een oppervlakte van 1,8 vierkante meter (4 procent groter dan de vorige generatie). De achterruit is van verwarmd glas.
Klein maar fijn
De afmetingen van de Fortwo Cabrio blijven binnen de familiematen: 2,69 meter lang, 1,66 meter breed en 1,55 meter hoog. De stadsauto heeft een draaicirkel van 6,95 meter tussen trottoirs en 7,30 meter tussen muren. Smart geeft aan dat de structuur werd verstevigd in vergelijking met de coupé en belooft dat de torsieweerstand 15 procent beter is dan bij de vorige Fortwo Cabrio. De auto is verder standaard uitgerust met een MirrorLink-telefoonsysteem waarin apps voor smartphones kunnen worden geïntegreerd.
Maximum één liter
Tussen de achterwielen van de tweezitter vinden we de atmosferische 1.0 van 71 pk en 91 Nm. In turboversie is hij 0,9 liter groot en ontwikkelt hij 90 pk en 135 Nm. Beide motoren zetten een normverbruik neer van 4,3 l/100 km en noteren een CO2-uitstoot van 99 g/km. Naast de manuele versnellingsbak met vijf versnellingen kunnen de driecilinders ook worden besteld met een Twinamic-versnellingsbak. Met deze laatste wint de turbo 0,1 l/100 km aan verbruik en dus 2 g CO2/km. Optrekken van 0 naar 100 km/h neemt naargelang de motor 14,9 tot en 10,8 seconden in beslag. De topsnelheid ligt dan weer tussen 152 km/h en 155 km/h.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!