Op de North American International Auto Show in Detroit rijdt Subaru de S209 onder de spotlights. Dat is een hardcore variant van de reeds redelijk radicale WRX STI, die een krachtigere motor combineert met een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk en een ingrijpend aangepast onderstel. Subaru beperkt de oplage tot 200 exemplaren, die bestemd zijn voor de Verenigde Staten.
Spoiler alert
De Subaru WRX STI S209 doet het met de bekende 2,5 liter-boxer, die de vier wielen permanent aandrijft via een handgeschakelde zesversnellingsbak. Maar dankzij de installatie van een HKS-turbo, van andere zuigers en injectoren, van een aangepaste brandstofpomp en van een speciale uitlaatlijn die lichter weegt en minder tegendruk geeft, klimt het piekvermogen richting de 350 pk.
Het koetswerk onderging tal van wijzigingen die ervoor moeten zorgen dat de onderliggende techniek beter gekoeld wordt en dat de neerwaartse druk toeneemt. Kijk maar naar de onvermijdelijke vleugel op de kofferklep, toch een must voor een zichzelf respecterende Subaru. Net zoals de goudkleurige BBS-velgen overigens, gevuld met Brembo-remmen en omgord door Dunlop-rubber. Die verder verbrede wielkasten maken de S209 liefst 5 centimeter breder dan de WRX STI. Om de rijdynamiek verder te optimaliseren noteren we ook speciale Bilstein-dempers, strakkere schroefveren en een extra stabilisator achteraan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!