De coupé van Toyota GT 86 werd in zijn definitieve versie onthuld op het salon van Tokio. Zijn lancering staat gepland voor de zomer van 2012. De achterwielaandrijver is ontwikkeld in samenwerking met Subaru en wordt aangedreven door een nieuwe tweeliter boxermotor (1.998 cc). De viercilinder heeft een dubbele injectie: een directe en een indirecte. De compressieverhouding is met 12,5:1 ongewoon hoog. De D-4S boxer levert een vermogen van 200 pk (147 kW) bij 7.000 o/m en een koppel van 205 Nm bij een erg hoge 6.500 o/m.
De overbrenging naar de achterwielen gaat via een manuele zesversnellingsbak of, als optie, via een zestrapsautomaat. De gewichtsverdeling van 53/47, het extreem lage zwaartepunt (475 millimeter) dankzij de motor die slechts 460 millimeter van de grond verwijderd is, de McPherson-voorwielophanging en de dubbele driehoeken achteraan moeten allemaal bijdragen aan een dynamisch weggedrag. Prestatiegegevens wil Toyota nog niet vrijgeven. Qua banden vinden we vooraan sloffen in de maat 215/40 R18 en achteraan 225/40 R18.
De Toyota GT 86 is 4.240 millimeter lang, heeft een wielbasis van 2.570 millimeter en is 1.775 millimeter breed. Hij is maar 1,3 meter hoog. Hij biedt plaats aan vier mensen. De bestuurder ment de kleine coupé via een stuur met een diameter van slechts 365 millimeter. Daarachter staat een instrumentenbord met drie wijzerplaten, waarvan de middelste de toerenteller is. Om de GT 86 steeds in de hand te kunnen houden, is hij uitgerust met ABS, een sperdifferentieel en een stabiliteitscontrole. De achterbank kan worden neergeklapt om het laadvolume uit te breiden, om bijvoorbeeld een setje van vier slicks te vervoeren, zo meldt Toyota...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!