“Ik wil dat klanten de Mirai niet enkel kiezen omdat het een FCEV is, maar omdat het een auto is die ze willen en die toevallig ook een FCEV is”, zegt Yoshikazu Tanaka, hoofdingenieur van deze tweede generatie Mirai. En het is inderdaad een veel knappere wagen geworden, met een uitgestrekt design dat een beetje doet denken aan de Lexus ES.
De bijna 5 meter lange nieuwe Mirai is gebouwd op het TNGA-L-platform en heeft dus achterwielaandrijving. Dankzij drie waterstoftanks kan hij ook een kilogram meer waterstofgas meenemen dan de huidige generatie, waardoor het rijbereik uitbreidt tot 650 kilometer.
Va de vorige generatie verkocht Toyota ongeveer 10000 stuks, waarvan 1000 in Europa. Al ging het dan in de meeste landen eerder om een huurformule, een commerciële strategie die de Japanners ook voor deze tweede generatie gaan hanteren.
Meer details volgen waarschijnlijk nog naar de lancering eind dit jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!