Vanaf volgend jaar zijn de Yaris en de Auris verkrijgbaar met de nieuwe 1.3 met 101 pk en 132 Nm (bij 3.800 o/m). Die vervangt de 1.4 VVT-i met 97 pk en 130 Nm. Ondanks zijn hogere vermogen verbruikt deze 1.3 minder (5,8 in plaats van 6,9 l/100 km in de Auris) en stoot hij dus minder CO2 uit (135 in plaats van 163 g/km). Die winst is te danken aan een nieuwe zesversnellingsbak, een Stop&startsysteem en een hele resem andere maatregelen die zijn geïnspireerd op het Efficient Dynamics van BMW. Toyota heeft het hele pakket Optimal Drive gedoopt.
De nieuwe 1.3 Dual VVT-i (met dubbele variabele distributie) is korter en smaller dan de 1.4 VVT-i. Daardoor is deze viercilinder niet groter dan de 1.0-driecilinder van Toyota. Hij weegt ook 13 kilo minder dan de 1.4. Dankzij de korte slag en het ontwerp van de zuigerslag kan hij zo'n mooie verhouding tussen gewicht en vermogen bieden. Bovendien hebben de extra lichte zuigers een kleiner contactoppervlak om een snellere en efficiëntere verbranding te bereiken. Om ten slotte ook het verbruik te reduceren, zet het Stop&Start de motor uit wanneer de auto stilstaat en het koppelingspedaal niet is ingedrukt. Vanaf het moment dat de koppeling wordt ingetrapt, start de motor weer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!