Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Toyota Prius

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-01-2009

De Prius is al aan zijn derde generatie toe. Zijn benzinemotor werd grotere en krachtiger, maar toch is hij zuiniger.

De Toyota Prius die in Detroit werd onthuld, is al de derde sinds het model verscheen. Zijn sterke reputatie heeft hij te danken aan het feit dat hij hybride technologie voor velen toegankelijk maakte. Hij maakt nog steeds gebruik van een verbrandingsmotor en een elektromotor die krachtig genoeg is om de auto bij lage snelheden op zijn eentje aan te drijven. Het ontwerp is een evolutie van dat van zijn voorganger, maar doet ook sterk denken aan dat van de Insight, die eveneens in Detroit zijn debuut beleeft, alsof het doelpubliek enkel een dergelijk design wil. Maar in werkelijkheid wordt het lijnenspel gedicteerd door stroomlijnvereisten, want de Prius heeft een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,25. Volgens Toyota is de derde Prius stabieler en veiliger dankzij een nieuw platform.

Onder de motorkap ligt een grotere motor. De oude 1.5 is vervangen door een 1.8 VVT-i van bijna 100 pk (de Europese specificaties zijn nog niet bekend). Daardoor zou hij beter uit de voeten kunnen op de snelweg. Om het rendement te verbeteren, heeft de motor geen tandriem, doet hij een beroep op een elektrische waterpomp en is het uitlaatgasrecirculatiesysteem verbeterd. Het hogere motorkoppel maakt het bovendien mogelijk om nog lagere toerentallen aan te houden.

Ook de elektromotor, die zijn energie nog steeds uit nikkel-metaalbatterijen haalt, werd een pak krachtiger, en heeft met zijn 80 pk zelfs 10 pk extra gekregen. Wanneer hij optimaal met de benzinemotor samenwerkt, komt iets meer dan 130 pk vrij. Maar hoewel dat zo'n 20 procent meer is dan voordien, daalt het verbruik van de Prius 2010 met ongeveer 7 procent tot 4,7 l/100 km (volgens Toyota's eigen metingen).

Enkele innovatieve opties zijn het doorzichtige schuifdak mte zonnepanelen die de airco van energie kunnen voorzien. Die airco kan ook van op afstand worden bediend om het interieur al op een aangename temperatuur te brengen voor je instapt. Het energieverbruik van de auto wordt verder gereduceerd door led-achterlichten en optionele led-koplampen. De nieuwe Prius is 15 millimeter langer maar bleef even hoog als het huidige model. Toch werd het plafond in het interieur iets hoger en is ook meer beenruimte achterin beschikbaar. De materialen in het interieur zijn zogenaamde "ecologische plastics", die minder energie vergen om ze te maken en te recycleren.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten