De Toyota Tundra is de Japanse uitdager van Amerikaanse pick-uptrucks zoals de Ford F-150, de Chevrolet Silverado en de RAM 1500. De nieuwe generatie mikt op een groter marktaandeel op de Noord-Amerikaanse markt en rekent daarvoor op een hybride aandrijfgeheel, een agressieve koetswerkstyling en slimme technologie. Het belangrijkste verkoopargument blijft evenwel het trekvermogen: de Toyota Tundra kan tot 5.443 kilogram trekken en heeft een laadvermogen van 880 kilogram, een winst van respectievelijk 17 en 11% in vergelijking met zijn voorganger. De pick-up heeft een specifieke sleepmodus Tow/Haul+ voor het zwaardere trekwerk.
Geen 5,7 liter-V8 meer, de nieuwe Toyota Tundra gaat voor een compactere V6-biturbo die een cilinderinhoud van 3,5 liter combineert met een vermogen van 386 pk (+9 pk) en een maximaal koppel van 649 Nm (+105 Nm). Is dat nog steeds niet voldoende, dan moet je de hybride i-Force Max hebben, die een additionele elektromotor tussen de motor en de versnellingsbak krijgt om het gecombineerde vermogen en maximumkoppel op te krikken tot respectievelijk 444 pk en 790 Nm. Die Toyota Tundra Hybrid vertrouwt op een onder de achterbank verstopte nikkel-metaalhydride batterij en beschikt over drie rijmodi: boost, regeneratie en elektrisch.
Die hybride variant maakt de Toyota Tundra een stuk relevanter, maar de concurrentie is momenteel wel bezig met 100% elektrische varianten van hun pick-up. En met succes, zoals blijkt uit de eerste cijfers van de Ford F-150 Lightning.
Stoer, maar slim
De Toyota Tundra komt met een stoer koetswerkontwerp, met een gigantisch radiatorrooster dat geïnspireerd zou zijn door de superheld Iron Man. De pick-up krijgt verschillende uitvoeringen, van erg rudimentair tot blingbling. Waar de Japanners voorsprong hopen te nemen, is met het binnenwerk van de Toyota Tundra. Het interieur is op het kwalitatieve niveau van de Europese referenties en komt met een centraal op het dashboard gemonteerd multimediascherm met een diameter van 8 tot 14 inch. De basisversies houden het bij een klassiek instrumentarium, maar de hogere uitrustingsniveaus (inclusief verhoogde TRD) komen met een digitale tellerpartij van 12,3 inch. Het infotainmentsysteem biedt alle vandaag op personenwagens gangbare connectiviteitsoplossingen.
De Toyota Tundra komt met het zogeheten Toyota Safety Sense 2.5, voorzien van een actief pre-collisionsysteem dat anticipeert op zowel voetgangers als fietsers. Geen overbodige luxe, voor dit soort wagentype. Veder noteren we ook adaptieve cruisecontrole, rijvakwaarschuwing, dodehoekcontrole en noem maar op.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!