De derde generatie van de Yaris, die nog steeds in Valenciennes gebouwd wordt, zal beschikbaar zijn vanaf september. De kleine Japanse berline blijft met een lengte van 3.885 millimeter, 100 meer dan zijn voorganger, zeer compact. De wielbasis is met 50 millimeter gegroeid. De breedte blijft ongewijzigd en de hoogte neemt met 15 millimeter af, tot 1.510 millimeter. De draaicirkel van de Japanner blijft klein: 9,4 meter. Hij behoudt ook zijn korte overhangen. Bovendien haalt hij voordeel uit een lager zwaartepunt.
Het aangezicht van de Yaris wordt gekenmerkt door een uit de kluiten gewassen voorbumper met een dubbele grille die eruit ziet als een platte 'Y'. Verder staat de voorruit nu schuiner opgesteld, wat de luchtweerstand ten goede komt (de Cx-waarde bedraagt 0,29). De ontwerpers van de stadsauto hebben ook gewerkt aan het zicht rondom door te zorgen voor grotere zijruiten vooraan en door achteraan de dunne scheiding tussen de ruiten volledig weg te halen.
Het motorenpalet zal bestaan uit twee benzines - de 1.0 VVT-i en de 1.33 Dual VVT-i - en de turbodiesel 1.4 D-4D. De 998 cc grote driecilinder levert 69 pk en 93 Nm en is enkel beschikbaar in combinatie met een manuele vijfbak. De viercilinder, met een cilinderinhoud van 1.329 cc, ontwikkelt 99 pk en 125 Nm. Die is uitgerust met een stop-startsysteem. De beschikbare versnellingsbakken bij dat blok zijn een manuele zesbak of de continu variabele MultiDrive S.
De turbodiesel is 1.364 cc groot en heeft een vermogen en koppel van respectievelijk 90 pk en 205 Nm. De beschikbare gerobotiseerde of manuele versnellingsbakken hebben beide zes verhoudingen. Op de 1.4 D-4D wordt standaard een partikelfilter gemonteerd. Zijn gemiddeld normverbruik bedraagt 3,9 l/100 km, goed voor een CO2-normuitstoot van 103 g /km. Toyota, dat altijd een alternatief voor de dieselmotor wil aanbieden, is ook bezig met de ontwikkeling van een hybridevariant van de Yaris, maar daarvoor is het nog wachten tot 2012.
Binnenin valt vooral op dat de tellers zich opnieuw achter het stuur bevinden in plaats van centraal op het dashboard. De bestuurder zal dus voor zijn neus de nieuwe tellerpartij te zien krijgen, die een amber-/roodkleurige achtergrondverlichting gebruikt. Het instrumentenpaneel wordt gedomineerd door een grote, ronde snelheidsmeter in het midden. Het driespakige stuurwiel, bekleed met leder met contrasterende stiknaad, staat schuiner geplaatst.
De voorstoelen hebben een nieuw frame gekregen, terwijl de achterpassagiers ruimer kunnen zitten. De koffer kan variëren van 286 liter tot 768 liter afhankelijk van de positie van de in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank. De auto kan ook uitgerust worden met een groot panoramisch dak dat volledig van glas is. Dat bestaat uit twee delen en omvat een rolscherm dat 20 procent van het licht doorlaat.
In de middenconsole is plaats voor een aanraakscherm dat dient om het audiosysteem en zijn randsystemen, de boordcomputer en het navigatiesysteem te bedienen, maar ook om de beelden van de achteruitrijcamera weer te geven. Met het optionele Touch&Go worden de mogelijkheden verder uitgebreid met sms'en en het gebruik van Google Maps en Facebook via de Bluetooth-verbinding van je gsm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!