Op het Autosalon van Parijs 2018 stonden uit het niets plots twee strak gelijne wagens van een onbekende constructeur op de beursvloer. Het was Vinfast, een pas opgerichte constructeur uit Vietnam om eerst en vooral de eigen automarkt minder afhankelijk te maken van buitenlandse constructeurs, maar ook met exportplannen voor zowel auto's, bussen als scooters. De technische basis van de Lux A2.0 en SA2.0 kwamen van BMW, respectievelijk de 5 Reeks en X5 van de vorige generatie, allebei met een tweeliter-viercilinder turbobenzine en een strak nieuw koetswerkontwerp dankzij Pininfarina.
Oude wijn
We flitsen een dikke twee jaar vooruit naar de tegenwoordige tijd, en Vinfast heeft zijn debuut overleefd. Het merk verkoopt al wat wagens op de thuismarkt, maar het is niet de twee Lux'en die de bestsellers zijn, wel de Fadil, een Opel Karl Rocks met een andere badge op de neus. Toch kijkt de Vietnamese constructeur alweer naar de toekomst met drie nieuwe SUV's, alle drie met een elektrische versie. Van klein naar groot spreken we van de VF31, VF32 en VF33.
De VF31 komt uit in het C-segment en meet 4,30 meter lang met een wielbasis van 2.611 mm. Hij is enkel te krijgen als EV met een elektromotor van 116 pk en 190 Nm, de batterij meet 42 kWh. Vinfast spreekt over een autonomie van 300 km. De VF32 speelt een segment hoger en is 4,75 meter lang, met een wielbasis van 2.950 mm. Deze SUV heeft twee elektrische versies (204 pk of 408 pk bi-motor) en een accupakket van 90 kWh, goed voor een autonomie van 504 km. Daarnaast is er ook een benzineversie met 192 pk.
De grootste van de drie is echter de VF33, een flink uit de kluiten gewassen E-segment-SUV van 5,12 meter lang en een wielbasis van 3.150 mm. Hier heb je meteen 408 pk ter beschikking en een accupakket van 106 kWh, goed voor een autonomie van 550 km. De benzineversie is hier 231 pk sterk.
Eigen ontwerp
In tegenstelling tot de voorgaande modellen van Vinfast lijkt het hier wel telkens te gaan over een eigen ontwerp, al zou het nog steeds kunnen dat er bestaande platforms worden gebruikt. Het interieur van de VF33 doet wel denken aan dat van de Tesla Model 3. Vinfast spreekt over 'zelfrijdende' auto's, maar het gaat over niveaus 2 tot 3, wat niet meer is dan een verregaande adaptieve cruise control. De eerste leveringen van de VF31 zouden in november moeten plaatsvinden in Vietnam, maar de VF32 en VF33 zouden ook naar Europa moeten komen vanaf juni 2022. We zijn benieuwd...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!