De CrossTouran is in de eerste plaats herkenbaar aan zijn opvallende bodykit, die bestaat uit dikkere bumpers, verbrede wielkasten in matzwart plastic en een zwarte rand onderaan het koetswerk. Zwarte dakrails moeten bijdragen tot het meer functionele uiterlijk van de ruigere Touran, net zoals de zeventienduimvelgen die vooraan smaller (215) zijn dan achteraan (235). Dat laatste bewijst dat de CrossTouran echter vooral voor de schijn is ontwikkeld, want in een voorwielaandrijver met een veilig weggedrag heeft het zo goed als geen zin om de achterbanden breder te maken.
Wel nuttig is de 2 centimeter verhoogde en verstevigde ophanging, die beter overweg kan met de vele snelheidsdrempels en het in puin vallende wegdek van ons land. Maar wie droomt van offroadexpedities per Touran, zal teleurgesteld zijn: vierwielaandrijving staat niet op het programma, net zomin als andere terreinhulpmiddelen en ook de banden zijn niet geschikt voor terreinwerk.
De CrossTouran krijgt een uitgebreide standaarduitrusting, met onder andere vier elektrische ramen, comfortstoelen voorin met lendensteun, een leren stuurwiel en versnellingspook en stoelbekleding met ruitjesmotief zoals in VW's GTI-producten. Het motorenpalet wordt linea recta overgenomen van de standaard Touran. Zowel de diesels als de benzines zijn alle drukgevoed en leveren vermogens van 105 tot 170 pk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!