Lang voor zijn publieksdebuut op het salon van Frankfurt (september), onthulde Volkswagen aan investeerders en pers al zijn e-Up, de eerste elektrische Volkswagen die daadwerkelijk te koop wordt - na de CitySTROMer op basis van een Golf III. De ingenieurs uit Wolfsburg hebben in de Up een elektromotor geplaatst met een constant vermogen van 40 kW (55 pk) en een piekvermogen van 60 kW (82 pk). Het koppel komt uit op 210 Nm.
De lithium-ionbatterij heeft een capaciteit van 18,7 kWh. Daarmee zou de e-Up gemiddeld 150 kilometer ver geraken. Volkswagen wil enkel de snellaadtijd vrijgeven: 30 minuten om tot 80 procent te komen. We schatten dat de auto zo'n 7 uur aan een klassieke stekker zal moeten hangen om zijn accu vol te laden. Als optie is een systeem verkrijgbaar waarmee de vierzitter aan zowat alle soorten stekkers kan worden opgeladen: laadzuilen, wisselstroom, gelijkstroom,... De e-Up kan naar 100 km/h snellen in 14 seconden en haalt een topsnelheid van 135 km/h.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!