Deze nieuwe D5 is volledig van aluminium en doet een beroep op twee sequentiële turbo's, keramische voorgloeibougies en piëzo-elektrische injectoren. De 2,4 liter grote vijfcilinder met gemeenschappelijke inspuitbuis levert een vermogen van 205 pk en een koppel van 420 Nm, dat beschikbaar is over een breed toerentalbereik. Naast een verbetering van de algemene efficiëntie was de voornaamste doelstelling het terugdringen van het verbruik en van de CO2-uitstoot. Zo kan de S80 D5 een gemengd normverbruik voorleggen van 6,2 liter per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 164 g/km (6,7 liter met automaat).
De motor kreeg naast een geoptimaliseerde koeling ook twee turbo's. Die laatste zijn verschillend van formaat en leveren samen een erg hoge turbodruk (1,8 bar) over een bijzonder breed toerentalbereik. De kleinste van de twee doet vooral dienst bij lage toeren. Dankzij deze drukvoedingstechniek met twee turbo's kan de uitlaatgasrecirculatie (EGR) beter benut worden. Bovendien werd de EGR-koeler groter en voorzien van efficiëntere koelribben, waardoor de uitstoot van stikstofoxides (NOX) kon worden teruggedrongen. Ten slotte is deze motor uiteraard uitgerust met een zelfregenererende partikelfilter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!