Eind 2012 brengt Volvo een plug-in hybride V60 op de markt. Die combineert een 2.4-vijfcilinderdiesel van 215 pk en 440 Nm met een elektromotor van 70 pk en 200 Nm. De Zweed is een vierwielaandrijver aangezien de voortrein door de zelfontbrander wordt aangedreven via een zestrapsautomaat terwijl de elektromotor zijn koppel aan de achterwielen doorgeeft.
De voeding van de elektromotor komt van 10 modules van telkens 20 lithium-ioncellen onder de koffervloer. De totale capaciteit van dit accupakket bedraagt 11,2 kWh. Via de airco van de auto worden de batterijen intern gekoeld. Ze kunnen aan de stekker worden bijgeladen, zodat tot 50 kilometer volledig uitstootvrij kan worden gereden. De bestuurder kan zelf trouwens kiezen uit drie rijprogramma's: Pure, Hybrid of Power.
Bij het wegrijden werkt de V60 standaard in zijn hybride modus, waarbij de twee motoren samenwerken. In die configuratie zoekt de sturing het beste compromis tussen diesel en elektriciteit. Bij het remmen wordt de energie gerecupereerd om de batterijen terug op te laden. In de stand Pure vraagt de bestuurder aan de auto om zoveel mogelijk zuiver elektrisch te rijden. Er is echter ook een stand Save, die de batterij zoveel mogelijk spaart om dan later door pakweg een stadscentrum te kunnen rijden in Pure.
Voor een dynamische rijstijl is er de stand Power, die de twee motoren het beste van zichzelf laat geven voor optimale prestaties. De sprint naar 100 km/h duurt dan slechts 6,2 seconden. Omdat het gezamenlijke vermogen zo hoog is, plakt Volvo een D6-logo op de koffer, aangezien de dieselhybride even goed presteert als de turbobenzinemotor T6. Een laatste detail is dat de V60 Plug-In Hybrid de eerste Volvo is met een volledig digitaal dashboard.
De V60 Plug-In Hybrid komt eind 2012 in België op de markt. Ook Duitsland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Groot-Britannië, Noorwegen, Nederland, Zweden en Zwitserland worden tegen dan bediend. In november 2012 gaat de productie van start, maar voor modeljaar 2013 worden slechts 1.000 exemplaren gebouwd. Die worden allemaal in een zilveren metaalglanslak gespoten en staan op unieke, gestroomlijnde zeventienduimvelgen. Verder onderscheidt hij zich door een dubbele verchroomde uitlaat en heel wat zwartgelakte koetswerkelementen zoals het radiatorrooster en de voorspoiler. Voor modeljaar 2013-2014 wordt het kleurenpalet uitgebreid en zal de productie groeien tot 4.000 à 6.000 exemplaren. De basisprijs zou net onder de 60.000 euro moeten liggen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!