De tweede generatie van de Volvo XC60 is zopas onthuld in Genève. De SUV volgt een generatie op die het 9 jaar heeft volgehouden, waar bijna 1 miljoen exemplaren van zijn verkocht en die goed is voor bijna 30 procent van de verkoopcijfers van Volvo. En de constructeur verwacht dat de nieuweling het minstens even goed of zelfs beter gaat doen. Vast staat in elk geval dat hij van Volvo alle middelen tot succes heeft meegekregen.
High-tech SUV
Qua design konden we verwachten dat de nieuwe XC60 de esthetische codes overneemt van de XC90, zijn grote broer. Dat geldt zowel voor het koetswerk als voor het interieur. Toch vergeet de XC60 niet uit te pakken met heel wat nieuwe technologie. Zo kan hij rekenen op de stuurondersteuning “Steer Assist”, een nieuw veiligheidssysteem “Oncoming Lane Mitigation” dat deze stuurhulp gebruikt om frontale aanrijdingen te vermijden of verzachten of, als optie, de semi-zelfstandige rijmodus “Pilot Assist”, dat het stuur, het gaspedaal en de remmen kan bedienen op wegen met goede signalisatie, en dat tot 130 km/h.
Brede keuze
Het motorenpalet is behoorlijk rijk. Op benzine laat Volvo de keuze tussen een T5 met 245 pk, een T6 (met turbo en compressor) met 320 pk en een T8 Twin Engine. Die laatste is een plug-in hybride met wel 407 pk. Het dieselaanbod van zijn kant omvat – aanvankelijk – twee blokken: een D4 met 190 pk en een D5 met 235 pk en PowerPulse-technologie. Deze tweede generatie van de XC60 gaat half april in productie en komt tegen het eind van het jaar naar de dealers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!