Met de XC90 T8 biedt Volvo een zevenzits SUV aan met 400 hybride pk's. hij combineert een 318 pk en 400 Nm sterke 2.0-turbobenzinemotor met een elektromotor van 82 pk en 240 Nm. Die laatste is in de achteras ingewerkt, terwijl de eerste via een achttrapsautomaat de voorwielen aandrijft. Tussen de viercilinder en de versnellingsbak is een alternator-starter geïnstalleerd. Die dient als startmotor, stroomgenerator en elektromotor. Daardoor merk je nauwelijks wanneer van aandrijfmodus wordt gewisseld.
De hybride oplossing kent namelijk vijf werkingsmodi. Standaard stuurt het systeem beide motoren zodanig aan dat een laag verbruik wordt gecombineerd met een vlotte rijstijl. De stand Pure kiest voor zuiver elektrisch rijden over een afstand van zo'n 40 kilometer. In Power gaat de XC90 zijn twee motoren maximaal aanspreken. Naast het asfalt of op gladde wegen is er de AWD-stand, waarbij elke motor één as aandrijft om zo vierwielaandrijving te bieden. En in het programma 'Save for Later' wordt de energie uit de batterij niet aangesproken om ze later nog te kunnen gebruiken (bijvoorbeeld in de volgende stad).
Volvo belooft een sprint van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden, in combinatie met een Euronormverbruik van slechts 2,5 l/100 km. Al is dat cijfer relatief, want op de Amerikaanse normverbruikscyclus verstookt hij 4,8 l/100 km. Voor ons fiscaal systeem levert dat in elk geval een CO2-uitstoot op van 59 g/km. De elektrische stroom die wordt gerecupereerd bij het afremmen wordt ofwel rechtstreeks gebruikt, ofwel naar de batterij geleid, afhankelijk van de laadtoestand. De XC90 T8 maakt gebruik van een specifieke koeling om de opwarming van de alternator-starter en de batterij onder controle te houden. En wanneer de auto aan het stopcontact hangt, kan je de klimaatregeling programmeren om het interieur op een aangename temperatuur te brengen op een gewenst uur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!