Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Weber F1

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-05-2008

Er zijn constructeurs die de nadruk leggen op design en er zijn er die liever uitpakken met prestaties. Het Zwitserse Weber hoort duidelijk bij die laatste school.

De communicatie bij Weber is wars van valse bescheidenheid. Zo verwijst men naar de "legendarische Zwitserse precisie" om "de meest prestigieuze horloges te creëren" bij de voorstelling van de Weber F1 (Faster One). Het bedrijf uit Tobel wijst erop dat het toptechnologie gecombineerd heeft met informatica en een innoverende stijl om een zo efficiënt mogelijke stroomlijn mogelijk te maken. Het resultaat is dat deze tweezitscoupé voorgesteld wordt als de snelste wagen ter wereld die op de openbare weg mag rijden.

De Zwitserse raket heeft een gewicht van 1.100 kilogram en een zevenliter-V8 met twee turbocompressors die 900 pk levert. Bij 3.800 o/m ontwikkelt hij 1.050 Nm. Met een verhouding van 0,82 pk per kilo bereikt deze Weber F1 300 km/h in 16,2 seconden en heeft hij een topsnelheid van meer dan 420 km/h. Sprinten van 0 naar 100 km/h duurt slechts 2,5 seconden. De vierwielaandrijving kan tot 36 procent van de kracht naar de vooras brengen. De Weber beschikt ook over een sequentiële zesbak. Achter de twintigduimvelgen bevinden zich keramische remschijven van 380 millimeter met remklauwen met liefst 12 zuigers. De carrosserie bestaat volledig uit carbonvezel rond een buizenchassis.

De looks van de 4,5 meter lange Zwitser is een beetje misleidend, maar dat is het gevolg van fysieke beperkingen. De ontwerpers van deze bolide hebben namelijk vooral aandacht besteed aan de stroomlijn. Zo hebben de deuren bijvoorbeeld geen handgreep en is het radiatorrooster zo goed als verticaal. Het ontwerp van de motorkap is dan weer het resultaat van testen in de windtunnel en wat de informatica aangaf, om zoveel mogelijk neerwaartse kracht te generen, wat zorgt voor een grote stabiliteit. De achterspoiler is er niet alleen om de wagen aan de grond te plakken, hij dient ook als luchtrem als er een noodstop uitgevoerd wordt.

Achter het stuur vinden we de hendels om de versnellingsbak te bedienen en verschillende knoppen voor de motorsturing en de tractiecontrole. De bestuurder van dit racemonster zit in stoelen in koolstofvezel. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer een navigatiesysteem en een achteruitrijcamera.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten