GOLF
De beroemde middenklasser uit Wolfsburg genoot erg recent een lichte facelift. Die omvatte nieuwe bumpers, nieuwe koplampen en standaard ledlichten achteraan. Binnenin verscheen een nieuw infotainmentsysteem in het dashboard. Dat werd Discover gedoopt en omvat een capacitief aanraakscherm van 9,2 duim zonder fysieke knoppen. Links op het scherm zijn er nog wel vijf aanraakknoppen, naast een innoverende bediening met gebaren. Als optie kunnen de tellers worden vervangen door een scherm van 12,3 duim. Op technologisch vlak nam de Golf de veiligheidsuitrusting van de Passat over. Onder de motorkap maakte een nieuwe 1.5 TSI met 120 of 150 pk zijn opwachting, ter vervanging van de 1.4 TSI. De elektrische versie kreeg een nieuw batterijenpakket van 35,8 kWh wat volgens de NEDC-cyclus een rijbereik tot 300 kilometer zou moeten opleveren.
AMAROK
De bekende pick-up van Volkswagen ruilde zijn viercilinder-diesel in voor een drieliter-V6 waarmee hij tot 3,5 ton mag slepen. De zescilinder-diesel is verkrijgbaar met drie vermogens (163, 204 en 224 pk) en komt rechtstreeks van de Touareg. Hij worjdt standaard gecombineerd met vierwielaandrijving, een inschakelbare met de manuele versnellingsbak of een permanente met Torsen-differentieel met de automaat. Het interieur ging er ook op vooruit, met een nieuw dashboard en de ergonomische stoelen van de Passat.
TIGUAN
De Tiguan, de jongste uit de Volkswagen-familie die gebruiktmaakt van het modulaire MQB-platform, is aan zijn tweede generatie toe, met een look, een afwerking en technologie die beter aansluiten bij de Passat dan bij de Golf. Onder de motorkap jammer genoeg geen kleine diesel, maar wel de 2.0 TDI met 115 tot 240 pk. De 4Motion-versie is uitgerust met een Haldex-meerschijvenkoppeling die kan worden ingeschakeld wanneer je stilstaat en die onnodig trekkrachtverlies voorkomt.
Ontdek ook
UP | De kleine trendy stadsauto van VW onderging recent een update qua stijl, maar ook op technologisch vlak, terwijl hij voortaan verkrijgbaar is met een nieuwe drukgevoede eenliter-driecilinder van 90 pk die hem vleugels geeft.
PASSAT | De achtste generatie van de Passat maakte subtiel zijn opwachting op de markt. Hoewel hij het volledig nieuwe MQB-platform gebruikt, is het verschil met zijn voorganger uiterlijk moeilijk te zien. Hij is ook verkrijgbaar als hybride GTE of als verhoogde break Alltrack.
SHARAN | De grote eenvolumer van Volkswagen blijft strijden tegen de opmars van de SUV’s, met een interieur dat nog altijd even ruim en functioneel is, maar wel beter afgewerkt dan ooit.
CADDY | De Caddy is de bestelbreak volgens Wolfsburg en vecht tegen zijn rivalen in een segment waarin binnenruimte en functionaliteit van kapitaal belang zijn. Hij is verkrijgbaar met twee wielbasissen en met topmotoren en –versnellingsbakken.
MULTIVAN | Hoewel de concurrentie steeds harder wordt, is het busje van VW – de T6 ondertussen – nog altijd een referentie onder de bestelwagens en minibussen. Van de eenvoudige Combi-versie tot de camper California, het aantal varianten is indrukwekkend.
CRAFTER | Volkswagen maakt een eind aan het partnership met Mercedes voor zijn grote bestelwagen en beslist de nieuwe Crafter zelf te bouwen. Zijn design evolueert en hij kan beschikken over dezelfde nieuwe technologieën als de rest van het bedrijfsvoertuigengamma van het merk.
Ontdek waar dit merk zich op het salon bevindt dankzij ons interactieve plan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!