Lancia was op sterven na dood. Het gamma van de ooit zo roemrijke constructeur telt nog een enkel model: de alweer van 2011 daterende Ypsilon. In Italië loopt de verkoop van die inmiddels hopeloos gedateerde stadswagen nog als een treintje, maar dat leek slechts uitstel van executie van wat een zielige doodstrijd leek te gaan worden. Maar kijk, dankzij de fusie van FCA en PSA heeft Lancia plots weer een toekomst. Stellantis zet Lancia in de premium pool van de groep, samen met Alfa Romeo en DS.
In afwachting van een nieuw Lancia-model, wellicht een SUV op de technische basis van de DS 4, zijn wij al eens gaan grasduinen in de geschiedenis van het Italiaanse merk, op zoek naar historische modellen die een moderne interpretatie verdienen. Omdat er reeds restomodprojecten bestaan rond de Stratos, de 037 en de Delta Integrale hebben we vijf andere Lancia's gekozen, waarvan we denken dat een hedendaagse versie kansen heeft om te slagen.
1. LANCIA FULVIA COUPE
Belofte maakt schuld. De in 2003 gepresenteerde Lancia Fulvia Concept zou een verlengstuk krijgen op de openbare weg, maar die op de Fiat Barchetta gebaseerde productieversie kwam er uiteindelijk nooit. Als het Stellantis menens is, moeten ze daar dringend werk van maken. Als bereikbaar en betaalbaar instapmodel dat het rijke verleden linkt aan de toekomst, desnoods met een elektrisch aandrijfgeheel.
2. LANCIA MONTECARLO
Op zoek naar een jong en kapitaalkrachtig publiek zou Lancia zich kunnen ontwikkelen tot het Alpine van Stellantis. En dat komt de Montecarlo meteen in beeld als stijlvolle alternatief voor de sportieve A110, bijvoorbeeld op het ingekorte Giorgio-platform waarop Alfa Romeo de Giulia en Maserati de Grecale zet.
3. LANCIA AURELIA B24 SPIDER
De comeback van Lancia verdient een imagomodel dat een rijke geschiedenis en een wonderlijk design combineert met een beperkte oplage en een luxueuze uitvoering. Een moderne remake van de Aurelia B24 Spider past toch perfect binnen dat plaatje?
4. LANCIA BETA HPE
Het is niet omdat coupé- en cabriomodellen niet langer hip en trendy zijn, dat het nieuwe Lancia zich maar meteen op een SUV-model moet storten. Een slanke Shooting Brake à la Beta HPE, zou dat geen leuke aanvulling zijn? Zolang het maar een High Performance Estate/Executive wordt, zijn we tevreden.
5 LANCIA/AUTOBIANCHI A112
Nu goed, dat Lancia nog leeft danken we aan de Ypsilon. Misschien moet Stellantis eerder inzetten op een elektrische stadswagen op basis van de Fiat 500e, maar dan verpakt als een hedendaagse interpretatie van de Autobianchi A112?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!