Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Elektrisch rijden voor particulieren (5/10) - Wat als ik geen eigen oprit heb?

Geschreven door Steven Appelmans op 26-06-2022

De EV is aan een opmars bezig, zij het voorlopig vooral op de parking van het bedrijf. Is het voor privépersonen dan echt nog geen goed moment om de aardolie af te zweren? Een stand van zaken aan de hand van tien pertinente vragen en hun antwoord. Deel 5: ik heb geen eigen oprit, wat nu?

Simpel: verder rijden op brandstof

Het openbare laadnetwerk is vandaag nog niet van die aard dat het iedereen kan bedienen. Volgens de Europese federatie van autoconstructeurs (ACEA) is het aantal herlaadbare auto’s (inclusief PHEV’s) vertienvoudigd tegenover 2017, terwijl er in diezelfde periode maar tweeënhalf keer zoveel laadpunten zijn bijgekomen. Specifiek voor ons land – afhankelijk van welk soort laadpalen er in de telling werden opgenomen – zouden we 8 à 11.000 (semi-)publieke laadplekken moeten hebben. Concreet betekent dat één openbaar laadpunt per elf oplaadbare auto’s.

Zeker in drukbevolkte gebieden – waar een eigen oprit of garage met laadfaciliteit geen sinecure is – is dat te weinig aanbod voor de huidige vraag. Om dat onevenwicht terug in balans te brengen, zouden er tegen 2030 150.000 laadpunten bij moeten komen. Het lijkt ons dat vooral Wallonië zijn spurt al mag inzetten. Bij een laatste telling, in 2021, bleken ze daar net de kaap van de 200 publieke laadpalen te zijn gepasseerd.

Niet op of over de stoep

Woon je in toch in een rijhuis en wil je zelf kunnen laden? Een brievenbus zal in deze geen soelaas brengen. Je laadkabel past er allicht door, maar dat betekent nog niet dat je je stekker dan zomaar op de stoep mag laten liggen. Dat zeggen niet wij, maar het gros van de politiereglementen in de verschillende steden en gemeenten. Onder of boven de stoep (via een kabelgoot of – boom) dan? Dat kan, mits je daarvoor een vergunning gekregen hebt. Een toelating die vooralsnog weinig tot niet werd toegekend net omdat ze in strijd is met de geldende regels.

Wat ons brengt bij dat ander alternatief: de snellader. Diens hogere wattages vergen een fractie van de laadtijd om je batterij terug op peil te brengen. Alleen zijn ook die DC-stations niet dik gezaaid. Volgens een laatste telling uit 2021 zaten we in België aan 476 gelijkstroomladers met een vermogen van meer dan 50 kW. Een laadbeurt kost er ook een pak meer (afhankelijk van de aanbieder ligt dat tussen 0,60 en 0,79 euro/kWh) waardoor het een stuk langer duurt vooraleer je je voordeel zou doen met de elektrische overstap.

Overzicht dossier "Elektrisch rijden voor particulieren"

DEEL 1 Wordt EV-rijden verplicht?

DEEL 2 Wanneer wordt EV-rijden betaalbaar?

DEEL 3 Wat is de gebruikskost van een elektrische auto?

DEEL 4 Hoe zit het met het opladen?

DEEL 6 Kan ik ermee op vakantie?

DEEL 7 Dan maar een hybride?

DEEL 8 Wat met tweedehands?

DEEL 9 Hoe zit het met de restwaarde?

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten