'Zorg vooral dat je op de bestemming je auto ergens op kan laden.’
Joost Kaesemans, woordvoerder bij Touring, puurt die conclusie uit de vakantiebarometer, een jaarlijkse bevraging van de mobiliteitsorganisatie naar de vakantie-intenties van de Belg. Een enquête waar nu voor het eerst ook de vraag in zat verwerkt met welke type wagen die reis dan wordt aangevat.
Uit de ongeveer 7.000 verzamelde antwoorden bleek 2 procent (of goed 140 bestuurders) de uittocht te willen maken met zijn of haar EV. ‘Da’s eigenlijk geen gek cijfer, toch als je het afweegt tegen het totale aantal elektrische wagens. Er zijn dus zeker al mensen met hun batterijwagen op reis vertrokken. Zonder dat ze daar heel veel graten in zagen. Specifiek binnen die categorie geeft 1 op de 2 van die bevraagden aan de tocht gewoon op te delen in twee of drie dagen om zo de beperkte autonomie op te vangen. Da’s trouwens een algemene tendens onder alle vakantiegangers: dat de reis op zich deel uitmaakt van de vakantie. Waardoor er steeds vaker tussenstops worden ingepland.’
Blind vertrouwen
Wat niet wegneemt dat de andere helft wel gewoon doorzoemt in een poging zo snel mogelijk in de strandstoel te kunnen kruipen. Hoe doen zij dat dan? ‘Wel, opnieuw geeft daar 1 op de 2 aan blindelings te vertrouwen op de info van de laadapp of het navigatiesysteem van de auto. Dus laadbeurten worden niet echt op voorhand gepland, als de elektronica zegt dat er daar geladen moet worden, dan worden die aanwijzingen ook opgevolgd.
Alleen weten we uit ervaring dat apps als Waze of Google Maps - en zeker de ingebouwde systemen in auto’s - wel slim zijn, maar nog niet superslim. Ze kunnen bijvoorbeeld nog niet weergeven hoeveel volk er staat aan te schuiven. Vandaar dus dat we op de drukste dagen wel laadfiles verwachten. En dat dat waarschijnlijk ook in de vakantiebarometer van volgend jaar naar boven zal komen als het grootste punt van ergernis. Toch in de categorie van de EV’s.’
Overzicht dossier "Elektrisch rijden voor particulieren"
DEEL 1 Wordt EV-rijden verplicht?
DEEL 2 Wanneer wordt EV-rijden betaalbaar?
DEEL 3 Wat is de gebruikskost van een elektrische auto?
DEEL 4 Hoe zit het met het opladen?
DEEL 5 Wat als ik geen eigen oprit heb?
DEEL 7 Dan maar een hybride?
DEEL 8 Wat met tweedehands?
DEEL 9 Hoe zit het met de restwaarde?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!