Onderzoekers van de VUB die ook deel uitmaken van de groep MOBI (Mobility, Logistics and Automotive Technology Research Centre) hebben een studie gepubliceerd over de ecologische voetafdruk van elektrische auto’s over hun gehele levenscyclus (LCA of Life Cycle Assessment). Het onderzoek kijkt dus zowel naar de productie (inclusief het winnen van de grondstoffen), het gebruik als de recyclage (ook van de batterij). De onderzoekers maakten een voorspelling tot in de verre toekomst en berekenden dat elektrische auto’s 50 procent minder vervuilen, zelfs als ze op niet-groene stroom rijden.
Onenigheid
De studie begint door aan te geven dat de onderzoekers vragen hadden bij de sterk verschillende resultaten van andere studies naar elektrische auto’s. Ze hebben een aantal verklaringen gevonden voor vroegere foute conclusies en verkeerde cijfers. Zo zijn er enorme verschillen te vinden in de energiesamenstelling die is gebruikt voor de berekeningen (en die goed is voor 70 procent van de totale uitstoot van de auto). Ook de verschillende normverbruikscycli worden vaak verkeerd geïnterpreteerd (via NEDC tot 40 procent verschil). Ook de levensduur van een auto of van de batterijen wordt vaak verkeerd ingeschat. Daardoor is het ook niet meer zo verrassend dat de cijfers elkaar vaak tegenspraken en dat de conclusies van vroegere onderzoeken niet altijd even precies zijn.
Verduidelijking
Daardoor hebben de onderzoekers beslist om de variabelen zeer precies te definiëren. De conclusie van het zeer grondige onderzoek is dat elektrische auto’s een gevoelig lagere impact hebben op de klimaatopwarming en op de luchtkwaliteit dan voertuigen met een verbrandingsmotor. De ecologische voetafdruk van EV’s blijft zelfs voordeliger wanneer ze enkel worden gevoed met ‘grijze’ stroom, op basis van steenkool.
Verpletterend voordeel
Tot slot hebben de onderzoekers nog hun voorspellingen voor de lange termijn gegeven. Ze zijn tot 2050 gegaan en hebben rekening gehouden met de doelstellingen rond een koolstofvrije stroomproductie in de toekomst, die de balans alleen maar positiever maakt voor elektrische auto’s. Naast de geleidelijke CO2-vermindering van de Europese energiebevoorrading verwachten ze ook dat de batterijen van EV’s en de auto’s zelf lichter zullen worden, dat ze minder gebruik gaan maken van vervuilende materialen, dat er schaalvoordelen zullen komen voor de productie van batterijen en dat daarbij meer gerecycleerde grondstoffen zullen worden gebruikt. Er komen ook meer oplossingen om de batterijen een tweede leven te geven (bijvoorbeeld als opslagbron voor hernieuwbare energie) en de opkomst van het Smart Grid of het intelligente stroomnetwerk (V2G) zou een betere balans tussen de productie en het verbruik moeten brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!