Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Tesla Model 3 ontworpen als autonome deelwagen?

Geschreven door David Leclercq op 17-08-2017

Elon Musk heeft over de Model 3 nog niet het achterste van zijn tong laten zien. Het model zou klaar zijn voor autonomie niveau 5, het hoogste, maar vooral voor werk als autonome deelwagen. Dat is althans de mening van iemand van de Tesla Motors Club.

We komen steeds meer details te weten over de Tesla Model 3 en zijn technologie. Elon Musk heeft enkel zijn veiligheidscapaciteiten in detail besproken en is verder erg aan de oppervlakte gebleven in zijn nauwelijks 30 minuten korte presentatie. Zo konden we zien hoe een Model 3 erg goed omging met een zware zijdelingse impact met een paal, terwijl een Volvo S60 onder vergelijkbare omstandigheden dichtklapte zoals een burrito.

Wat hij niet zegt…

Maar sommige scherpe geesten hebben opgemerkt dat de Model 3 is uitgerust met een rij-assistent Autopilot van de generatie ‘2.5’ in plaats van ‘2.0’ zoals op de Model S en X. Toen Tesla daarmee werd geconfronteerd, zei het dat ‘2.1’ een betere naam zou zijn voor het geëvolueerde systeem. Dat toch voor 2.5 werd gekozen is “omdat het materiaal, de hardware, toch sterk is veranderd, met vooral meer kabels”.

Niet iedereen eens

Maar niet alle analisten geloven die uitleg, zoals iemand bij de machtige Tesla Motors Club, voor wie de Model 3 een nieuwe generatie Autopilot bevat. Volgens hem is de Model 3 het eerste model van Tesla dat niet alleen klaar is voor autonoom rijden, maar ook voor zelfstandig autodelen, wat hem onderscheidt van de Model S en X. Hun interieur is daar namelijk niet op voorzien (zie verder). De S en X zijn echter wel klaar voor zelfstandig rijden, want Elon Musk heeft zelf gezegd: “vanaf 2016 zijn alle auto’s die onze fabriek uitrollen uitgerust met de nodige technologie voor volledig autonoom rijden”.

Wie te geloven?

Uiteraard is autonoom rijden een parapluterm, want naargelang de mogelijkheden maken we een onderverdeling in verschillende niveaus. Hier gaat het over de twee hoogste: niveau 4, waar de auto door een mens wordt geactiveerd en uitgeschakeld (de auto zet zijn bestuurder af en gaat zichzelf parkeren) of niveau 5, waar hij echt alles alleen doet. De auto kan dan door een gebruiker worden opgeroepen zoals een taxi. In dit laatste stadium is de auto echt helemaal autonoom en kan hij ook worden gedeeld met verschillende andere gebruikers.

Aanwijzingen

Tesla Motors Club staaft zijn theorie met allerlei aanwijzingen van Tesla. Zo gaf het merk al aan dat de Model 3 minder onderdelen gebruikt en dat hij klaar is voor de eerste door de constructeur zelf te lanceren autodeeldienst. De auto zou dus alleen naar een plek kunnen rijden, de persoon kunnen oppikken die hem heeft gereserveerd voor een verplaatsing, en terug kunnen keren naar een ander punt nadat die passagier is afgezet. Dat verklaart meteen waarom in het interieur geen enkele knop te vinden is. Zelfs de elektrische ramen moeten van op het centrale scherm worden bediend. Een andere aanwijzing: er is geen afstandsbediening voor de centrale vergrendeling, er zijn geen deursloten en geen drukknop langs buiten op de koffer, want je krijgt toegang tot de auto via je smartphone. Ook het handschoenenkastje en de verwarming laten zich enkel via het centrale scherm bedienen. Kortom, de computer bepaalt alles in de Model 3 en gebruikt bovendien een gezichtsherkenning, volgt de blik van de passagiers en analyseert niet-verbale tekens via een camera. Die zou dan kunnen registreren wie de schuldige is als de auto van een deelrit terugkeert met schade aan het interieur. Dat alles is voor Tesla Motors Club geen toeval.

Autonoom of niet?

Bij gebrek aan bevestiging van Tesla zelf, maar ook aan de nodige wettelijke aanpassingen die dit soort zelfstandige verplaatsingen van auto’s reguleren, blijft de vraag nog open. Maar het is slim van de Tesla Motors Club om ze te stellen. Het is toch verbazingwekkend dat de Model 3 is uitgerust met de technologie voor volledige autonomie én autodelen waar Musk onlangs nog naar verwees, toen hij zei dat een Tesla in de toekomst geld zou gaan opbrengen voor zijn eigenaar wanneer die de auto niet zelf nodig heeft. Alle nodige elementen voor een autodeelsysteem lijken in elk geval aanwezig: de mogelijkheid om de toegang tot de persoonlijke delen van het interieur (koffer, handschoenenkastje) te beperken en om de eigen radiovoorkeuren te laten vervangen door die van degene die aan boord komt. Maar als de Model 3 werkelijk klaar is voor puur autonoom rijden en autodelen, dan blijft Tesla daar toch heel discreet over. Allereerst omdat het goed mogelijk is dat het merk de rijdende Model 3’s gebruikt om kostbare gegevens te verzamelen, en bovendien omdat Tesla ook de duurdere en meer winstgevende S en X nog wil kunnen verkopen. Maar Elon Musk lijkt de rest van de wereld weer een stap voor te zijn.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten