Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Onderzoek: technologie waar gebruikers niet tuk op zijn

Geschreven door David Leclercq op 28-08-2015

Uit een onderzoek van JD Power blijkt uit dat een meerderheid van de kopers de spitstechnologie waarmee hun wagen is uitgerust, en dan met name de verbindingsmogelijkheden, nooit gebruikt.

De autoconstructeurs die miljoenen euro investeren in geavanceerde technologie voor in hun modellen zijn eraan voor de moeite. Dat blijkt uit een recente studie van JD Power, dat ontdekte dat zaken zoals rijhulpsystemen, autonome functies en zelfs de zo geroemde connectiviteit nauwelijks tot niet worden gebruikt. We leggen het even uit.

4.200 klanten

JD Power hield een enquête onder 4.200 klanten van nieuwe wagens tijdens de eerste 90 dagen na aankoop. Uit de resultaten blijkt dat meer dan 20 procent van de eigenaars 16 van de 33 bestudeerde technologieën nog nooit had gebruikt. Dat houdt in dat 35 procent het automatische parkeersysteem nooit gebruikt, 33 procent het head-up display niet bekijkt en 32 procent niet geïnteresseerd is in de apps op de interface (zoekdienst, POI, weer,...). Erger nog: 20 procent van de eigenaars zou 14 van deze 33 systemen niet meer willen in een volgende auto. Daartoe behoren Apple Carplay, Android Auto en zelfs de stembediening. Generatie Y (geboren tussen 1977 en 1994) zou het meest afkerig staan.

Smartphone volstaat

“Vaak gebruiken de eigenaars liever hun smartphone of tablet, omdat die voldoen al aan hun noden en omdat ze daarmee vertrouwd zijn,” verklaarde Kristin Kolodge, die aan het hoofd staat van de onderzoeksafdeling van JD Power. “Bovendien,” zo voegde ze eraan toe, “betekenen de onderzoeksuitgaven een miljoenenverlies voor zowel consumenten als fabrikanten.”

Concessiehouders gaan niet vrijuit

Onder de vele redenen waarom ze deze systemen verwerpen, halen de eigenaars vaak het beperkte nut aan van de functies maar ook het feit dat zij ze zelf niet hebben gekozen omdat dat ze vervat zaten in een pakket. Bovendien gaan ook de concessiehouders niet vrijuit, want zij geven vaak weinig tot geen uitleg bij de functies waarmee het voertuig is uitgerust. Verder herinnert Kristin Kolodge eraan dat de eerste 30 dagen cruciaal zijn. Op het einde van die periode is een technologie immers al dan niet aanvaard. Ze roept de fabrikanten dan ook op om de consumenten daarin bij te staan.

Verzekeraars op hun hoede

“Sommige technologieën, zoals een spoorassistent, maken auto’s veiliger, maar de verzekeringsindustrie maakt zich toch grote zorgen over het risico dat de chauffeur verstrooid raakt door de andere technologie, zeker als die op entertainment is gericht”, verklaarde Chip Lackey, directeur van de afdeling “Verzekeringen” bij JD Power. Hij herinnert er terecht aan “dat door de toevoeging van technologieën ook de herstelkosten stijgen. Een licht ingedeukt paneel kan normaal voor enkele honderden euro vervangen worden, maar die kost kan oplopen tot enkele duizenden wanneer er een parkeerhulpradar, eencamera of andere sensoren in verwerkt zitten die beschadigd kunnen worden.”

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten