Wat als je over 10 jaar geen brandstof meer kan krijgen? Niet door een handelsembargo, een Mad Max-achtig conflict of door een uitputting van de voorraden, maar simpelweg door een gebrek aan tankstations? Kunnen de beperkingen voor de aankoop en het gebruik van auto's met een verbrandingsmotor, of zelfs regelrechte verboden, leiden tot een golf van sluitingen van tankstations vanaf 2030? Het zijn ernstige vragen die zich stellen, vooral nu de Vlaamse regering zijn klimaatplan heeft voorgesteld met een verbod op nieuwe verbrandingsauto's vanaf 2029. En ook op internationaal niveau begint de overheidssteun voor de exploitatie van fossiele energie af te nemen.
In de apotheek
Een korte geschiedenisles. In de begindagen van de auto, aan het eind van de 19e eeuw, concurreerde olie met steenkool (stel je dat eens voor in 2021), met elektriciteit (ja, toen al) en met alcohol. Waarom heeft de verbrandingsmotor op petroleum de race gewonnen? Vanwege zijn eenvoud, efficiëntie en leveringsgemak. Omdat in die tijd bijna elke petroleumoplossing geschikt was. Bertha Benz gebruikte ligroïne tijdens haar fameuze reis. En dit soort product was heel gemakkelijk te vinden... in apotheken. Een reflex die enkele jaren bleef bestaan na de sluitingsuren van de garages en vóór de proliferatie van benzinestations.
Vanaf 2030
Tegenwoordig zijn er overal in het land tankstations te vinden. Ook al zijn ze vaak verhuisd naar de randen van steden en langs grote wegen. Over 10 tot 15 jaar zou het aantal benzinestations echter drastisch kunnen dalen. De reden is eenvoudig: het aangekondigde tijdperk van de elektrische auto en het einde van de investeringen in olie. Dit is nog steeds een theoretisch gegeven. Temeer omdat er in bepaalde regio's nog voldoende verbrandingsauto's op de weg zullen zijn om de distributie van aardolieproducten tot 2050 te verzekeren. In bepaalde gebieden, vooral stedelijke gebieden met zeer restrictieve LEZ's, zou dit echter zeer snel een probleem kunnen worden.
Niet per se laadstations
Door de verkoop en het gebruik van auto's met verbrandingsmotor vanaf 2024 gefaseerd te verbieden, zullen de overheden in de verschillende Europese regio's de vraag naar fossiele brandstoffen terugdringen. Dit kan gevolgen hebben voor de levensvatbaarheid van tankstations in de buurt van deze plekken. Veel exploitanten maken zich hier al zorgen over en proberen een manier te vinden om dit tegen te gaan. Eén manier is het installeren van oplaadstations. Zo eenvoudig is het echter niet. De exploitanten van de stations hebben te maken met vergunningsaanvragen en de capaciteiten van het elektriciteitsnet waarop zij zijn aangesloten. En waterstof, met zijn eigen beperkingen, staat nog niet op de agenda voor grootschalige distributie.
Waar gaan we heen?
Met deze moeilijkheden en onzekerheden over de individuele mobiliteit (en de mogelijkheid om de auto elders dan bij een benzinestation op te laden), kunnen de pomphouders besluiten hun winkel te sluiten. En als synthetische e-brandstof niet aanslaat (waar we pessimistisch over zijn), zou het tanken na 2030 en 2035 wel eens heel ingewikkeld kunnen worden, omdat dan veel stations zullen verdwijnen. De die-hard bestuurders van verbrandingsmotoren zullen het dan heel moeilijk krijgen zonder hun toverdrankje. Vooral omdat de apothekers niet snel terug zullen keren naar hun oude taak van benzineverdeler...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!