De Impreza wordt niet langer aangeboden, maar de daarop gebaseerde Subaru XV vind je nog wel bij de Belgische concessiehouders. In 2021 kreeg de cross-over nog een milde facelift, met naast een aantal esthetische updates ook enkele technische upgrades. In Japan is Subaru inmiddels een stapje verder, want daar wordt de derde generatie gepresenteerd.
Niet XV, maar Subaru Crosstrek. Dat is de naam die de Japanners buiten Europa gebruiken om dit model te typeren. En voor het nieuwe model zou die Crosstrek-benaming wereldwijd gebruikt gaan worden. Nu heb je nog tijd om daar aan te wennen, want in Japan zou die nieuwe Subaru Crosstrek pas in de loop van 2023 gelanceerd worden. Dus we verwachten die nieuwe XV niet voor 2024 in Europa.
Plug-in Hybrid?
De nieuwe Subaru Crosstrek borduurt duidelijk verder op de fundamenten van zijn voorganger. Het met nieuwe lichtblokken en hoekige bumpers getooide koetswerk oogt wat strakker, maar de basisvormen ogen wel erg vertrouwd. De technische basis blijft grotendeels dezelfde, met dezelfde ophangingsprincipes en dezelfde wielbasis. Het interieur wordt gedomineerd door de verticaal gepositioneerde display (11,6 inch) van het infotainment.
De Japanners beloven wel een verbeterde koetswerkrigiditeit en een lager gewicht, wat de rijdynamiek ten goede zou moeten komen. Vierwielaandrijving staat uiteraard pal, net zoals het uitgebreide aanbod aan rijhulpmiddelen. Net zoals de XV nu, zal de nieuwe Subaru Crosstrek aangeboden worden met de mildhybride eBoxer-aandrijflijn. Mogelijk wordt he gamma verder uitgebreid met de plug-inhybride variant die Subaru momenteel in de Verenigde Staten verkoopt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!