De magistrale Audi/Lamborghini V10 zal samen met de huidige generatie van de R8 naar zijn graf gaan, tenzij de opvolger van de Huracán er nog mee doorgaat, met de nodige elektrificatie. Dat bevestigt Linda Kurz, hoofd productmarketing bij Audi Sport. De toekomst van de R-modellen van Audi wordt volledig elektrisch, het merk moet dus zien uit te zoeken hoe het zijn sportwagens op een gepaste manier kan elektrificeren.
Spirituele opvolger
Het goede nieuws is dus dat er nog pure sportwagens van Audi zullen komen, en niet enkel RS-versies van bestaande modellen. Of er een rechtstreekse opvolger komt van de R8, is nog niet duidelijk, maar we weten dus wel dat zijn spirituele opvolger een EV wordt. Tegen 2026 worden alle nieuwe modellen van Audi sowieso elektrisch, met de laatste verbrandings-Audi in 2033.
R4 op basis van Porsche?
Nog niet officieel, maar wel een gerucht, is dat er een Audi-versie zou komen op basis van de volgende, elektrische Porsche 718 Boxster/Cayman. De bedoeling zou zijn om de ontwikkelingskosten voor het nieuwe model te spreiden en om het R-gamma van Audi uit te breiden op een ecologisch verantwoorde manier. Al sinds de lancering van de eerste R8 in 2007 is er sprake van een goedkopere sportwagen van Audi met de naam R4, met de vijfcilinder uit de RS3/TT RS, of de V6 uit de RS4, maar nooit kwam er gevolg aan die geruchten. Tot nu?
Foto: Audi e-tron Vision Gran Turismo (2018)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!