Renault heeft niet de gewoonte te talmen met rappe R.S.-sportvarianten van zijn belangrijkste modellen. Maar dat is anders bij de vijfde generatie van de Clio (lees onze test), waarvan de R.S. vertraging opgelopen heeft. En dat is de schuld van de hybride.
E-Tech
Volgend jaar komt de E-Tech, zoals de een semi-elektrische Clio heet. Met een uniek hybride systeem dat een atmosferische 1,6 liter op benzine combineert met twee elektromotoren en een, jawel, raceversnellingsbak.
De ontwikkeling van die Clio E-Tech was zodanig duur dat er geen budget meer vrij was voor een sportieve R.S. Dat Renault prioriteit gaf aan de hybride is niet onlogisch, de strenge CO2-normen die vanaf 2021 van kracht zijn, verplichten de fabrikanten onrechtstreeks om hun gamma te elektrificeren, op straffe van reusachtige boetes.
Alpine
Nu die Clio E-Tech zo goed als gereed is, is het tijd om aan de RS te beginnen. De hot-hatchmarkt achterlaten lijkt ons niets voor Renault, er valt nog steeds geld te verdienen aan zo’n pretkarretje. Maar wij verwachten hem pas ten vroegste binnen een jaar, wellicht met een variant van de 1,8 liter-turbo uit de Mégane R.S. en Alpine A110.
Ook bij de vorige generatie van de Clio RS werd nauw op de centen gelet. Renault gaf zijn sportafdeling toen budget om één versnellingsbak te homologeren, en dat werd uiteindelijk de gerobotiseerde EDC. Een controversiële keuze: de halfautomaat lokte nieuwe klanten, maar stootte er ook een hoop af.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!