Onder de motorkap van de E V12 ligt een aangepaste versie van de biturbo-V12 uit de S 600 L, SL 600 en CL 600, waar hij 517 pk levert. Brabus heeft de cilinderinhoud vergroot van 5,5 naar 6,3 liter. Samen met een hele resem andere technische aanpassingen resulteert dit in een onvoorstelbare 800 pk (588 kW), wat een record is voor een berline. Het koppel zou normaalgezien 1.420 Nm bedragen, maar is elektronisch begrensd tot 1.100 Nm. De automatische vijfversnellingsbak, die de motorkracht via een sperdifferentieel naar enkel de achterwielen stuurt, kan namelijk niet meer aan.
Het werk aan de motor gaat uiteraard gepaard met een ingrijpende aanpassing van de E-Klasse. Zo zijn de achterwielen bedekt met een grote, koolstofvezel plaat, wat hem de look van een snelheidsrecordbreker op een zoutmeer geeft. Dankzij de geoptimaliseerde stroomlijn, de instelbare sportophanging en veelvuldig gebruik van gewichtsbesparend koolstofvezel haalt de berline liefst 350 km/h. Ook dat is weer een elektronisch bepaalde grens, want in werkelijkheid zou hij 370 km/h mogelijk moeten zijn. De acceleraties zijn verbluffend: naar 100 km/h sprint de Brabus E V12 in 3,7 seconden, naar 200 km/h in 9,9 seconden en naar 300 km/h in slechts 23,9 seconden.
De remmen werden ingrijpend versterkt, met vooraan schijven met een diameter van 380 millimeter die worden aangegrepen door zadels met liefst twaalf aluminium zuigers. Achteraan hebben ze zes zuigers. De Duitser staat op hogeprestatiebanden van naar keuze Pirelli of Yokohama rond negentieduimvelgen uit één stuk. Van deze E V12, die met een gepersonaliseerd interieur wordt afgeleverd, bouwt Brabus slechts tien exemplaren. Later volgt wel een iets minder krachtige afgeleide met "slechts" 750 pk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!