Het probleem met constructeurs die kleine vermogensboosts geven aan hun bestaande modellen, is dat tuners het vaak veel beter kunnen doen dankzij de marges die in de moderne turbogeladen motoren zitten - en omdat ze minder of geen rekening moeten houden met emissies, levensduur en een bepaalde merk- of modelhiërarchie. Zo stelde Lamborghini onlangs de Urus Performante voor, een vernieuwde versie van de Super-SUV van het merk met de stier met 666 pk en 850 Nm. Een stijging van amper 16 pk en... 0 Nm.
780 pk en meer
Nu zijn de prestaties wel een stukje beter geworden dankzij lichtere onderdelen en een verbeterde aerodynamica, maar het verschil is toch kleiner dan gehoopt, zeker omdat we weten dat er nog veel meer te halen valt uit die 4.0 TFSI V8 die ook door Audi en Porsche wordt gebruikt. Dat bewijst G-Power (vooral bekend als BMW-tuner) met een nieuw tuningpakket voor de Urus, dat het vermogen tot 740 pk en 950 Nm doet stijgen met een 'simpele' chiptuning, of tot 780 pk en 1.000 Nm als je er nieuwe downpipes en katalysatoren bij bestelt. Later zou er nog een kit volgen die ook die intercoolers verbetert en nog eens 50 pk extra zou moeten opleveren.
Subtiele bodykit
Verder zorgt G-Power nog voor een vrij subtiele bodykit - de Lamborghini Urus is op zich al erg gespierd. De motorkap^is iets anders, er zijn wielkastverbreders en lipjes voor de bumpers, de diffusor achteraan is wat dikker en ook de vier uitlaatpijpen zijn in diameter toegenomen en krijgen carbon sierelementen. Een grotere dakspoiler en 24 inch-velgen maken het geheel af. Prijzen zijn nog niet bekend, maar het zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan een nieuwe Urus Performante te moeten kopen om weer de snelste te hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!