Datacollectie is van goudwaarde voor autoconstructeurs, vooral als het om de gegevens van elektrische auto's gaat. Die zijn ook erg interessant voor technologiereuzen zoals Apple en Google, die erg actief zijn in de autosector met respectievelijk CarPlay en Android Auto. Die interfaces kunnen de infotainmentsystemen van de autoconstructeur makkelijk omzeilen en waardevolle data verzamelen over onder meer de rij- en oplaadgewoontes van automobilisten.
Er komt dan ook wat frictie op die steeds hechtere samenwerking tussen de autosector en die technologiereuzen. Zo heeft General Motors besloten om de volgende generatie van hun elektrische wagens niet meer aan te bieden met Apple CarPlay en dus "controle terug te nemen". Om die vervolgens weer af te staan, want GM zegt nauwer te gaan samenwerken met Google.
Blijven bellen?
General Motors en Google hebben reeds een samenwerkingsakkoord lopen voor de ontwikkeling van GM Super Cruise, een verzamelnaam voor slimme rij-assistentiesystemen die de kloof naar de zelfrijdende auto moeten overbruggen. Een heleboel van die autonome functies zijn gelinkt aan het interne navigatiesysteem en zouden dus niet meer gestuurd worden via de gps-apps van je smartphone.
Dat wil niet zeggen dat je niet meer handenvrij zal kunnen bellen met je iPhone, maar dat zal dan via een eenvoudige bluetoothconnectie zijn. Krijgt deze strategie van General Motors ook navolging bij andere constructeurs? En hoe privé zijn sommige gegevens nog? Belangrijke vragen waarop de autosector snel antwoorden probeert te vinden.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!