De aankondigingen van constructeurs die afstappen van dieselmotoren in hun gamma volgen elkaar de laatste tijd snel op: Toyota, Honda, Mazda, Renault, Peugeot, Volvo, ... Ford gaat echter tegen de trend in door de benzineversies uit de catalogus van de Mondeo te schrappen. Klanten moeten nu dus kiezen tussen een diesel of een zelfladende hybride.
Gezond verstand of marketing?
Met deze keuze rijst de vraag wat de motivatie is van Ford. Op het eerste gezicht zou het om een marketingoperatie kunnen gaan, door op te vallen als enkeling tegen de stroom in. Maar in werkelijkheid lijkt het om een beslissing te gaan doodrenkt van gezond verstand, gezien de positie van de Mondeo als grote berline voor lange afstanden.
Het is dan ook een auto voor veelrijders en bedrijfsvloten, waardoor hij in een marktsegment komt waar diesel een vaste waarde blijft en een hybrideversie een milieuvriendelijke outsider vormt. Een benzinevariant vertegenwoordigt dus geen significant verkoopvolume. Het bewijs: de hybrideversie, die een 2.0 viercilinder op de Atkinsoncyclus combineert met een elektromotor en een automaat voor een totaal vermogen van 187 pk, vertegenwoordigt al een op de drie verkopen van de Mondeo. Deze zuinige en voldoende krachtige versie is een goed alternatief voor een diesel voor 'kortere' afstanden. Dat zegt ook Roeland de Waard, vicepresident marketing en sales bij Ford Europe: "Voor klanten die minder dan 20.000 km per jaar rijden, is onze Mondeo Hybrid een verstandige keuze, voordeliger dan een diesel en dan een elektrische wagen, zonder zich zorgen te moeten maken over de autonomie."
Deze keuze wordt dus zowel geleid door gezond verstand als marketing, want het merk legt de nadruk op een markt die zeer gehecht is aan de TCO en aan CO2-uitstoot, twee domeinen waarop hybride en diesel het sterkst staan in het geval van een grote berline of break, of het nu om veelrijders gaat of niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!