Mazzanti, een kleine Italiaanse supercarfabrikant, had zijn Evantra al in twee versies voorgesteld, de Millecavalli R en de 771, die nu vergezeld worden door een derde, meer 'basic' uitvoering. Die iets minder krachtige en lichtere Pura is meer gericht op rijsensaties en efficiëntie dan op pure acceleratie.
Van 761 tot 1.121 pk
Aanvankelijk werd de Mazzanti Evantra aangeboden als 771, met een drukgevoede 6.2-V8 die 771 pk ontwikkelde. Die versie werd opgewaardeerd tot de Evantra 781 met... 781 pk. Op het hoogste niveau heeft de Evantra Millecavalli R nu 1.121 pk uit een 7,4 liter grote biturbo-V8. Maar het grote nieuws is de derde variant, Pura genaamd, die teruggaat naar de basis: rijplezier.
De Pura is gebaseerd op de 781, waarvan de motor werd gedowntuned tot 761 pk. Hij onderscheidt zich vooral door zijn gewicht van minder dan 1.300 kg (1.289 kg om precies te zijn). Dat betekent dus een indrukwekkende verhouding gewicht-vermogen van 1,69 kg/pk. Genoeg om vanuit stilstand na 2,9 seconden de 100 km/u-grens te passeren en een topsnelheid van 360 km/u te bereiken. En dat allemaal met louter achterwielaandrijving. De drukgevoede V8 is gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven verhoudingen en een dubbele koppeling.
Verrassend licht
Terwijl sommige specialisten zoals McLaren en Ferrari carbon en aluminium gebruiken om het gewicht van hun supercars binnen aanvaardbare grenzen te houden, slaagt Mazzanti erin onder de 1.300 kg te blijven ondanks de enorme V8 in een chassis dat bestaat uit een centraal frame van hogeweerstandsstaal met een kokerprofiel. Voor belangrijke delen zoals de veiligheidskooi en het achterste subframe Chroom-molybdeen wordt gebruikt.
Bovendien zegt de Italiaanse constructeur zich te hebben geconcentreerd op rijgevoel en efficiëntie.Daarvoor wordt echter geen ophanging met dubbele driehoeken of meerarmige assen gebruikt, maar zowel voor- als achteraan MacPherson veerpoten. Een verstelbare ophanging is optioneel. Achter de wielen (de voorste 19 duim groot, de achterste 20 duim) gaan koolstofceramische remmen van Brembo schuil met remklauwen van vooraan 378 mm en achteraan 356 mm en respectievelijk 6 en 4 zuigers.
Zeer beperkte oplage
Origineel aan de Mazzanti Evantra is dat de deuren een stuk uit het dak happen en omgekeerd openen, naar achteren. Dergelijke “zelfmoorddeuren” zie je niet elke dag op een moderne supercar. Met deze update maakt de Evantra ook van de gelegenheid gebruik om zijn interieur te vernieuwen, dat een centraal scherm omvat, gekoppeld aan een digitaal instrumentenpaneel. De klant kan echter ook kiezen voor een stuurwiel met een geïntegreerd scherm waarop essentiële informatie wordt weergegeven, zoals de ingeschakelde versnelling en het ideale moment om te schakelen. Alles wordt gedaan volgens de wensen van de klant, elk exemplaar is uniek. Bovendien is de productie bijzonder beperkt, aangezien Mazzanti maar zo’n 5 exemplaren per jaar zal bouwen. Exclusiviteit gegarandeerd dus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!