Mazda heeft een nieuwe dieselmotor ontwikkeld, met microhybridisatie op 48 volt. Deze 3,3 liter grote zescilinder-in-lijn e-Skyactiv D zal met twee vermogens worden aangeboden in de SUV CX-60: 200 pk met achterwielaandrijving en 254 pk met i-Activ AWD.
De elektrische boost is niet de enige reden voor de geclaimde brandstofefficiëntie van de motor. Mazda dokterde ook een systeem uit dat DCPCI werd gedoopt (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) en gebruikmaakt van een gecontroleerde gedeeltelijke voorgemengde compressie.
Deze oplossing, die Mazda niet in detail onthulde, is bedoeld om de efficiëntie van de motor te verbeteren. Wellicht wordt hiervoor een beroep gedaan op een voorverbrandingskamer. Bovendien zou deze motor qua gewicht vergelijkbaar zijn met de viercilinder 2.2 Skyactiv D.
Verbruik en CO2
Volgens de cijfers van Mazda blijkt trekt de vierwielaangedreven CX-60 met de 254 pk sterke e-Skyactiv D in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 219 km/u. Het gemiddelde WLTP-verbruik voor die versie bedraagt 5,3 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 137 g/km. Met achterwielaandrijving en 200 pk wordt dat 4,3 l/100 km (WLTP) en 127 g/km.
Deze dieseloplossing biedt overigens een sleepvermogen van 2,5 ton. De Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D zal in januari 2023 op de markt komen. Voor 2025 kondigt Mazda het gloednieuwe platform Skyactiv EV Scalable Architecture aan, waarop het volledig elektrische modellen in diverse formaten zal bouwen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!